طیف سنجی

آنالیز عناصر سمی موجود در مربا و آبمیوه با ICP-MS

آنالیز عناصر سمی موجود در آبمیوه و مربا توسط ICPMS

مرباها، آبمیوه ها و کنسانتره های میوه ای موجود در بازار حاوی ترکیبات مختلفی از نظر فیزیولوژیکی و تغذیه ای است، به عنوان مثال مواد شیمیایی فعال زیستی (فنولیک ، فلاونوئیدها ، کاروتنوئیدها) و مواد مغذی حیاتی (پروتئین ها، کربوهیدرات ها و ویتامین ها). محبوبیت و تقاضای بیشتر برای این مواد غذایی به دلیل افزایش آگاهی در مورد مراقبت های بهداشتی و متوسط امید به زندگی در جامعه است. همه این دلایل باعث می شود که آب میوه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و در گروه های سنی مختلف بسیار مصرف شود. به غیر از ترکیبات غذایی و عملکردی، آبمیوه ها حاوی عناصر اصلی (عناصر کلان Ca ،K ،Mg)، جزئی (عناصر ریز Cu ،Fe ،Mn ،Zn) و عناصر کمیاب (As ،Cd ،Cr ،Pb ،Hg ،Se) هستند. حتی اگر عناصر مغذی زیادی برای بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی مورد نیاز باشد، وجود بیش از حد آنها در بدن انسان خطرات سلامتی را به دنبال دارد. منابع اصلی عناصر در این نمونه ها ممکن است آب، میوه، خاک، فرآیند تولید، ظرف و آلودگی محیطی ناشی از کودها، سموم دفع آفات، مواد اولیه و غیره باشد. با توجه به ارزش غذایی مرتبط با عناصر ضروری برای حفظ زندگی از یک سو، و خطر سلامتی عناصر سمی از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل اساسی این مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. اطلاعات قابل اعتماد در مورد محتوای اولیه مربا، آب میوه و کنسانتره می تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا با شناسایی منابع آلودگی با عناصر سمی، کیفیت کلی این محصولات را بهبود بخشند. در این آنالیز از دستگاه ICP-MS 2030 به دلیل دقت، حساسیت و سرعت بالا استفاده می شود. و همچنین به دلیل کمترین تداخل بین عناصر در طیف حاصل از دستگاه و ساده سازی آنالیز آن را به دستگاهی کاربردی تبدیل می کند.

آنالیز عناصر سمی در آبمیوه و مربا توسط دستگاه ICP-MS 2030

روش آنالیز عناصر سمی موجود در مربا و آبمیوه با دستگاه ICP-MS

حدود 500 میلی گرم نمونه در ظروف مایکروویو توزین شد. نمونه ها پس از افزودن دقیق 3 میلی لیتر اسید نیتریک فوق خالص (HNO3) و 2 میلی لیتر آب فوق خالص به مدت 10 دقیقه قبل از هضم نگهداری شدند. سپس ظرف نمونه ها در سیستم هضم مایکروویو تحت برنامه درجه حرارت کنترل شده گرم شدند. پس از هضم، نمونه ها در دمای محیط خنک شدند و با استفاده از آب فوق خالص در یک فلاسک حجمی 50 میلی لیتری پر شدند. سپس این نمونه ها توسط دستگاه ICP-MS 2030 آنالیز شدند.

نتایج آنالیز عناصر سمی موجود در مربا و آبمیوه با دستگاه ICP-MS

محلول های استاندارد کالیبراسیون، برای همه عناصر خطی مناسب با ضریب همبستگی (r) ≥ 0.999 را نشان دادند. محتوای اصلی در تمام ماتریس ها در زیر LOQ یافت می شود. جدول زیر نتایج بدست آمده برای درصد بازیابی ها را در سطح LOQ و 10 LOQ x نشان می دهد. همه بازیابی ها برای همه عناصر در حدود 80 تا 120٪ و در سطح مقدار مورد قبول استاندارد بود.

آنالیز عناصر سمی موجود در آبمیوه و مربا با استفاده از دستگاه ICP-MS 2030

آنالیز و تعیین مقدار عناصر سمی در آبمیوه و مربا توسط دستگاه ICP-MS 2030

دستگاه ICP-MS کاربردهای زیادی دارد، که اگر قصد خرید آن را دارید همکاران فنی در شرکت ری نور آزما آماده ارائه خدمات مشاوره در زمینه خرید و خدمات پس از فروش و قطعات و لوازم جانبی دستگاه می باشند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *