تکنیک طیف سنجی جرمی پلاسما جفت شده القائی (ICP-MS) ترکیبی از ICP با طیف سنج جرمی است و دارای ویژگی های منحصر بفردی مانند دقت خوب، حساسیت عالی، آنالیز همزمان عناصر، محدوده دینامیکی خطی گسترده، طیف ساده، حد تشخیص پایین و توانایی انجام تجزیه و تحلیل سریع ایزوتوپ می باشد. دستگاه طیف سنج جرمی − پلاسمای جفت شده القائی (Inductively coupled plasma mass spectrometry) یکی از قویترین روش های شناسایی کمی و کیفی عناصر کم مقدار است و برای اندازه گیری چندین عنصر در یک نمونه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کاربرد های متعددی در کنترل پارامتر های مختلف از جمله ساختار مولکولی و غلظت کل دارد و تقریباً در هر زمینه ای مورد استفاده قرار می گیرد؛ از جمله محیط زیست، زمین شناسی، تحقیقات بیولوژیکی، پزشکی، هسته ای، متالورژی و مطالعات تغذیه ای.

همانطور که بیان شد، ICP-MS یک روش بسیار عالی و ایده آل برای اندازه گیری مقدار عناصر مواد است. چالش های زیادی در اندازه گیری دقیق نانو ذرات NP با quadrupole ICP-MS معمولی، به ویژه توانایی تشخیص سیگنال پس زمینه از سیگنال تولید شده از یک ذره کوچک وجود دارد. در حال حاضر توسعه مدل نسبتاً جدیدی از حالت تک ذره ای (spICP-MS) یک روش قدرتمند برای مشخص کردن مقدار نانو ذرات NP نمونه است. spICP-MS امکان تعیین همزمان تعداد، غلظت و اندازه ذرات موجود و همچنین غلظت عناصر محلول را فراهم می کند. این رویکرد توسط بسیاری از محققان توسعه می یابد و دستگاه های مدرن ICP-MS می توانند روش های خودکار و کالیبراسیون را برای پشتیبانی از شناسایی نانو ذرات NP ارائه دهد و اندازه گیری ذرات کوچکتر را آسان می کند.

نانو مواد

نانو مواد به طور فزآینده ای در پروسه های صنعتی، کالا های تولیدی، دارو ها و محصولات مصرفی مانند لوازم آرایشی، کرم های ضد آفتاب و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه گیری نانو ذرات (NPs) به دلیل آنکه سرنوشت NPs در محیط زیست و اثرات سمی آن در بدن هنوز به خوبی شناخته نشده است، در کانون توجه قرار دارد. به عبارت دیگر، با رشد و پیشرفت فناوری نانو و همچنین استفاده از نانو ذرات در محصولات و فرآیند های مختلف، نیاز به تعیین و بررسی نانو ذرات به طور چشم گیری افزایش می یابد.

نانو ذرات در ترکیبات مختلف بر اساس کاربرد آنها عرضه می شوند و نانو ذرات اکسید سیلسیم SiO2 در حوزه های مختلف از جمله فرآیند های نیمه هادی، تقویت مواد، رنگ و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند و به این ترتیب نانو ذرات سیلیکا SiO2 به دلیل کاربرد گسترده آن در صنعت، توجه جامعه علمی را به خود جلب کرده است. دستگاه پلاسمای جفت شده القایی- طیف سنج جرمی یکی از تجهیزات آنالیتیکال آزمایشگاهی است که قادر به آنالیز نانو ذرات سیلیکا می باشد.

بررسی نانو ذرات SiO2 با دستگاه اسپکترومتر جرمی ICP-Mass

آنالیز نانو ذرات SiO2 با دستگاه پلاسمای جفت شده القائی−اسپکترومتر جرمی

در این تحقیق، تعیین و بررسی نانو ذرات SiO2 با دستگاه Agilent 8900 ICP-QQQ در حالت MS/MS با گاز سل H2 انجام گرفت. با استفاده از این تکنیک، نانو ذرات به سرعت و در کمتر از یک دقیقه اندازه گیری می شوند. عملکرد MS/MS، یون های چند اتمی که با آنالیز سیلسیم Si در 28 m/z تداخل دارند را به طور مؤثر حذف می کند. جهت محاسبه اندازه نانو ذرات، ماژول های کاربردی اختصاصی Single Nanoparticle برای نرم افزار ICP-MS MassHunter مورد استفاده قرار گرفت و نتایج دقیقی بدست آمد. روش spICP-QQQ زمان های آنالیز سریع، حد تشخیص عالی برای غلظت و اندازه ذرات و همچنین نتایجی دقیق برای ذرات SiO2 با اندازه کمتر از 100nm ارائه می دهد.

دیگر کاربرد های دستگاه اسپکترومتر جرمی ICP-MS

 

در صورتی که قصد خرید دستگاه اسپکترومتر جرمی ICP-MS را داشته باید، می توانید از راهنمایی مشاوران با تجربه شرکت تجهیزات آزمایشگاهی ری نور آزما استفاده کنید. شرکت ری نور آزما نماینده فروش طیف وسیعی از تجهیزات آنالیتیکال و عمومی آزمایشگاهی در ایران می باشد.

 

مقالات اخیر

راهنمای خرید میکروسکوپ FTIR

دستگاه تبدیل فوریه طیف سنجی مادون قرمز یا همان FTIR دارای متعلقات جانبی بسیاری می…

آنالیز زعفران با روش اسپکتروفتومتری

زعفران گیاهی کوچکی به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر می باشد که از پرکشت…

نکات نگهداری صحیح از تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی از سرمایه گذاری های بسیار مهم برای آزمایشگاه ها به شمار می آیند،…