یکی از تجهیزات آنالیتیکال پرکاربرد و آسان برای استفاده، سیستم طیف سنجی UV-Vis است. دستگاه اسپکتروفتومتر مرئی− فرابنفش در بسیاری از آزمایشگاه ها برای تجزیه و تحلیل کمّی و کیفی مواد آلی و معدنی مورد استفاده قرار می گیرد. اساس کار در یک دستگاه اسپکتروفتومتر Ultraviolet Visible بر پایه برهمکنش نور و ماده است و با استفاده از قانون بیر لامبرت (Beer-Lambert) می توان غلظت نمونه مورد آنالیز را اندازه گیری کرد. تکنیک طیف سنجی UV-Vis به دلیل سادگی، سرعت، دقت و کم هزینه بودن، در زمینه های مختلف صنعت زراغت و کشاورزی از جمله تجزیه و تحلیل کیفیت خاک، محصولات غذایی، آب های سطحی و زیرزمینی، کود ها و آفت کش ها کاربرد گسترده ای دارد.

مواد آلی خاک (SOM)

خاک محیطی طبیعی برای رشد ریشه های بیشتر گیاهان است و گیاهان آب و محلول های مورد نیاز خود را از آن دریافت می کنند. در یک خاک حاصلخیز، تمام عناصر شیمیایی ضروری برای رشد گیاه موجود است. خاک یک سیستم پیچیده است و شامل مواد معدنی، مواد آلی، آب و هوا می باشد. مقدار مواد آلی خاک یک شاخص مهم برای کیفیت و حاصلخیزی خاک محسوب می شود. بدیهی است که مواد آلی خاک (SOM) می تواند تا حد زیادی خواص فیزیکی و شیمیایی خاک را تحت تأثیر قرار دهد و نقش مثبتی در رشد محصول ایفا کند.

از لحاظ فیزیکی و شیمیایی SOM شامل مخلوطی از بقایای گیاهی و حیوانی، ﺑﺎﻓﺖ ﻫﺎی ﺟﺎﻧﺪاران ﺧﺎک و ﻣﻮاد ﺣﺎﺻﻞ از رﯾﺸﻪ و ﻣﯿﮑﺮوب ﻫﺎی ﺧﺎک اﺳﺖ. بنابراین بیشتر از کربوهیدرات ها، پروتئین ها و سلولز تشکیل شده است که شامل کربن، نیتروژن، فسفر، گوگرد، اکسیژن و هیدروژن هستند. با مدیریت دقیق، حفظ و انباشت مواد آلی خاک، می توان به بهبود بهره وری خاک کمک کرد که منجر به سودآوری مزرعه می شود. یک روش ساده و سریع برای تعیین مقدار مواد آلی در نمونه های مختلف خاک، آنالیز با طیف سنجی UV-Visible است.

آنالیز مواد آلی خاک با دستگاه Ultraviolet Visible Spectrophotometer

ارزیابی مواد آلی خاک با دستگاه اسپکتروفتومتر UV/Vis

در مطالعه ای، برای تعیین مقدار مواد آلی خاک از دستگاه طیف سنج UV-Visible استفاده شد. نمونه های خاک از زمین های کشاورزی جمع آوری شد. سپس در آزمایشگاه نمونه ها خشک شدند و علف و هرگونه اشیای خارجی آن حذف شد. در این روش آماده سازی نمونه های خاک، شامل استخراج خاک با 0.5M NaOH در یک نسبت 1:10 و قرار گرفتن در دستگاه سانتریفیوژ 9000rpm به مدت 5 دقیقه است. مطالعه اسپکتروسکوپی در طول موج های 468nm و 665nm انجام شد. طیف سنجی مرئی− فرابنفش روشی سریع، دقیق و مقرون به صرفه برای ارزیابی محتوای مواد آلی خاک در زمین های کشاورزی است.

دیگر کاربرد های دستگاه طیف سنج مرئی− فرابنفش

شرکت ری نور آزما با سال ها سابقه درخشان در زمینه فروش تجهیزات آنالیتیکال و عمومی آزمایشگاهی، آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره ای در زمینه خرید و سرویس دستگاه های مختلف آزمایشگاهی از جمله دستگاه طیف سنج مرئی− ماوراء بنفش است.

 

مقالات اخیر

راهنمای خرید میکروسکوپ FTIR

دستگاه تبدیل فوریه طیف سنجی مادون قرمز یا همان FTIR دارای متعلقات جانبی بسیاری می…

آنالیز زعفران با روش اسپکتروفتومتری

زعفران گیاهی کوچکی به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر می باشد که از پرکشت…

نکات نگهداری صحیح از تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی از سرمایه گذاری های بسیار مهم برای آزمایشگاه ها به شمار می آیند،…