تکنیک کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا یا HPLC یک روش آنالیتیکال قدرتمند برای جداسازی، شناسایی و یا تعیین کمی یک ترکیب در مخلوط می باشد. این تکنیک جداسازی، بی شک سریعترین رشد را بین تمام تکنیک های کروماتوگرافی داشته است. اجزای اصلی در یک سیستم High-Performance Liquid Chromatography) HPLC) عبارتند از: مخزن حلال، پمپ با فشار بالا، ستون، سیستم تزریق و آشکارساز. مانند سایر شکل های کروماتوگرافی، HPLC نیز با استفاده از یک فاز ثابت (جامد) و یک فاز متحرک (مایع) جداسازی اجزای یک ترکیب را انجام می دهد. با توجه به میزان تمایل اجزای مختلف نمونه به فاز ثابت و تفاوت در سرعت حرکت آنها، از یکدیگر جدا می شوند.

کروماتوگراف مایع با کارایی بالا یک روش جداسازی بسیار مهم است که در انواع کاربرد های صنعتی و علمی مانند داروسازی، تغذیه، محیط زیست، پزشکی قانونی و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گید. خصوصاً پیشرفت در علوم بیوشیمی و دارویی احتمالاً بدون کروماتوگرافی امکان پذیر نیست. علاوه بر آن، HPLC ابزاری قدرتمند و مطمئن برای آزمایش ترکیب محصولات کشاورزی و اطمینان از کیفیت محصول است.

توت گوجی (Goji Berry) و فواید آن

به تازگی، علاقه به انواع میوه های توت به دلیل افزایش آگاهی از فواید سلامتی آنها افزایش یافته است. زیرا آنها منابع غنی از قندها، مواد مغذی و سایر مواد مهم مانند ترکیبات فیتوشیمیایی است. در واقع، مطالعات اخیر نشان داده اند که گونه های مختلف توت اساساً تأثیر مثبتی بر سلامت انسان دارند که عمدتاً به دلیل وجود ترکیباتی مانند قندها، فنول ها و اسیدهای آلی می باشد. انواع قند های موجود در میوه شامل فروکتوز، گلوکز، ساکارز، سلولز، نشاسته و … هستند. امروزه مصرف کنندگان به طور قابل توجهی به سلامت شخصی خود علاقه مند هستند و انتظار دارند که غذا ها نه تنها خوشمزه و جذاب باشند، بلکه ایمن و سالم نیز باشند.

نوعی توت به نام توت گوجی (Goji Berry) که در جنوب شرقی آسیا و بیشتر در چین رشد می کند، منبعی غنی از مواد مغذی و قند های دارای ارزش غذایی سودمند است. همچنین دارای خاصیت هایی همچون افزایش ایمنی، ضد عفونی، ضد تومور و آنتی اکسیدان می باشد و توانایی کمک به عملکرد بهتر دستگاه گوارش، مدیریت وزن و مبارزه با بیماری ها را دارد. قند های موجود در این میوه بخش عمده ای از خاصیت دارویی آن را تشکیل می دهند، به همین دلیل ارزیابی ترکیب قند آن اهمیت فراوانی دارد. در این مطالعه از کروماتوگرافی مایع که روشی سریع، ساده، حساس، گزینشگر و قابل اطمینان است، برای ارزیابی قند های اصلی در انواع توت های گوجی استفاده شد.

بررسی قندهای موجود در توت گوجی با دستگاه کروماتوگراف مایع HPLC

آنالیز قند های موجود در توت گوجی با دستگاه کروماتوگراف مایع HPLC

در این تحقیق دستگاه کروماتوگراف مایع با عملکرد بالا به همراه آشکارساز پراکندگی نور تبخیری ELSD، برای تجزیه و تحلیل شانزده نمونه توت مختلف مورد استفاده قرار گرفت. در تمام نمونه ها، فروکتوز، گلوکز و ساکارز در 15 دقیقه با موفقیت شناسایی و اندازه گیری شدند. در تمام میوه های مورد بررسی، گلوکز و فروکتوز قند های غالب بودند، درحالی که مقدار ساکارز حدود ده برابر کمتر از هر مانوز بود. تجزیه و تحلیل کمی نشان داد که در تمام نمونه ها مقدار فروکتوز از 154.20 تا 259.13 mg g-1، گلوکز از 152.92 تا 284.60 mg g-1 و ساکارز 13.75 تا 36.43 mg g-1 محاسبه شده است. به این ترتیب روش تحلیلی کروماتوگرافی مایع برای این آنالیز معتبر بوده و نتایج به دست آمده، دقت، صحت و خطی بودن خوبی را نشان می دهد.

دیگر کاربرد های دستگاه کروماتوگراف مایع یا کارایی بالا HPLC

 

شرکت تجهیزات آزمایشگاهی ری نور آزما، با سابقه ای درخشان در زمینه واردات و فروش تجهیزات عمومی و آنالیتیکال آزمایشگاهی و همچنین قطعات یدکی، آمادگی خود را جهت ارائه هر گونه خدمات مشاوره ای در زمینه خرید و سرویس دستگاه های مختلف آزمایشگاهی اعلام می دارد.

 

مقالات اخیر

راهنمای خرید میکروسکوپ FTIR

دستگاه تبدیل فوریه طیف سنجی مادون قرمز یا همان FTIR دارای متعلقات جانبی بسیاری می…

آنالیز زعفران با روش اسپکتروفتومتری

زعفران گیاهی کوچکی به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر می باشد که از پرکشت…

نکات نگهداری صحیح از تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی از سرمایه گذاری های بسیار مهم برای آزمایشگاه ها به شمار می آیند،…