دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا HPLC از تجهیزات آنالیتیکال آزمایشگاهی پرکاربرد و قدرتمند است که در زمینه های مختلف علوم و صنعت از جمله آزمایشگاه های تحقیقاتی، داروسازی، پزشکی قانونی، مواد غذایی، محیط زیست و … مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم های HPLC شامل یک پمپ فاز متحرک با فشار بالا، یک سیستم تزریق، یک ستون آنالیتیکال پر شده با ذرات، یک آشکارساز و یک سیستم مدیریت داده است. روش آنالیتیکال High-Performance Liquid Chromatography دارای یک فاز ثابت و یک فاز متحرک است و ترکیبات در آن براساس زمان بازداری (نگهداری) در ستون کروماتوگرافی، از هم تفکیک شده و شناسایی می شوند. به طور کلی، اگر برهمکنش بین آنالیت و فاز ثابت ضعیف باشد، آنالیت ها در مدت زمان کوتاهی از ستون عبور می کند و اگر بر همکنش قوی باشد، مدت زمان شویش طولانی خواهد بود.

استیک اسید؛ یکی از آلاینده های فاضلاب

در سال های اخیر، یکی از مهمترین مشکلات مربوط به آلودگی محیط زیست، مسئله فاضلاب است که به عنوان یک مشکل زیست محیطی در سطح جهانی شناخته شده است. آلودگی آب توسط مواد شیمیایی آلی و معدنی، مسئله جدی محیطی است. علاوه بر آن، مقدار فاضلاب تولید شده توسط فعالیت های صنعتی تبدیل به یک مشکل آلودگی جدی برای تولید کنندگان و استرس اضافی در محیط زیست شده است. آلودگی زیست محیطی ناشی از آلاینده های اسیدی آلی خطرناک مانند فنول ها و اسید های کربوکسیلیک در جریان های فاضلاب صنعتی نگرانی جدی از نقطه نظر آلودگی محیط زیست است.

استیک اسید به عنوان یکی از آلاینده های آلی موجود در فاضلاب مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی شناخته می شود. همچنین از فراوانترین آلاینده های کربوکسیلیک اسید مشاهده شده در اتمسفر است. استیک اسید از ساده ترین اسید های کربوکسیلیک بوده و اسید ضعیفی به شمار می آید. مقدار استیک اسید موجود در فاضلاب ها را حتی در مقادیر بسیار کم، می توان یا دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا HPLC مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.

بررسی استیک اسید در پساب صنعتی با کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا

بررسی مقادیر کم استیک اسید موجود در فاضلاب با HPLC

در تحقیقی، اسید استیک باقی مانده در سطوح پایین ppm در نمونه های فاضلاب از یک تأسیسات صنعتی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جداسازی اسید های آلی در HPLC می تواند با استفاده از کروماتوگرافی تبادل یون، کروماتوگرافی فاز معکوس و همچنین کروماتوگرافی طرد یونی براساس pKa آنها انجام شود. در این بررسی، تکنیک کروماتوگرافی طرد یون و یک ستون حذف یون Shim-pack SCR-102H برای آنالیز استیک اسید با استفاده از فاز متحرک اسیدی مورد استفاده قرار گرفت. سیستم نسل جدید Nexera X2 UHPLC به همراه آشکارساز آرایه فتودیود SPD-M30A با حساسیت بالا و سل جریان کاپیلاری HS با یک مسیر نوری طولانی 85mm حساسیت بسیار خوبی را ارائه می دهد.

دیگر کاربرد های دستگاه کروماتوگافی مایع با کارایی بالا

 

شرکت ری نور آزما، با سال ها سابقه درخشان در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی، فعال در حوزه فروش، سرویس و خدمات پس از فروش دستگاه های عمومی و آنالیتیکال آزمایشگاهی از جمله دستگاه کروماتوگرافی مایع HPLC در ایران می باشد.

 

مقالات اخیر

راهنمای خرید میکروسکوپ FTIR

دستگاه تبدیل فوریه طیف سنجی مادون قرمز یا همان FTIR دارای متعلقات جانبی بسیاری می…

آنالیز زعفران با روش اسپکتروفتومتری

زعفران گیاهی کوچکی به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر می باشد که از پرکشت…

نکات نگهداری صحیح از تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی از سرمایه گذاری های بسیار مهم برای آزمایشگاه ها به شمار می آیند،…