طیف سنجی جرمی−کروماتوگرافی گازی (GC/MS) یک روش دستگاهی است که شامل کروماتوگراف گازی (GC) متصل به یک اسپکترومتر جرمی (MS) می باشد و حساسیت بالا، سرعت بالا، وضوح عالی و تکرار پذیری بینظیری را ارائه می دهد. این دستگاه با ترکیب این دو تکنیک قدرتمند قادر به جداسازی، شناسایی و تعیین کمّی مخلوط های پیچیده در مواد شیمیایی است، که آن را برای تجزیه و تحلیل صد ها ترکیب با وزن مولکولی نسبتاً کم موجود در مواد زیست محیطی ایده آل می سازد.

برای آنکه یک ترکیب توسط Gas Chromatography – Mass Spectrometry مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد باید به اندازه کافی فرّار یا نیمه فرّار باشد. ترکیبات آلی و بیوشیمی پیچیده می توانند با کروماتوگراف گازی GC تفکیک شده و با اسپکترومتر جرمی MS که اطلاعات ساختاری دقیق را در مورد بسیاری از ترکیبات ارائه می دهد، شناسایی شوند. دستگاه کروماتوگراف گازی−اسپکترومتری جرمی می تواند در بسیاری از زمینه ها از جمله پزشکی، داروسازی، مواد غذایی و آشامیدنی، پتروشیمی ومواد شیمیایی، محیط زیست و … مورد استفاده قرار گیرد.

باتری های لیتیوم یون

باتری های لیتیوم یون (LIBs) اجزای کلیدی برای دستگاه های پزشکی، وسایل الکترونیکی قابل حمل، تجهیزات صنعتی و خودرو ها هستند. آنها دارای ویژگی هایی همچون وزن سبک، تراکم انرژی بالا و شارژ مجدد هستند. تحقیقات بسیاری برای بهبود ایمنی محصول، چرخه عمر و توان خروجی در طیف وسیعی از دما های بالا و پایین انجام شده است. در عین حال درک فرآیند های اساسی و مکانیسم ها در LIBs همچنان یک چالش است.

کوچکترین واحد کار در یک باتری، سلول الکتروشیمیایی است که متشکل از کاتد، آند و الکترولیت است. الکترولیت یون ها را هدایت می کند اما یک عایقی برای الکترون ها است. یک باتری ایمن و بادوام به یک الکترولیت قوی نیاز دارد. محلول های الکترولیتی که عموماً در باتری های لیتیومی استفاده می شوند شامل نمک های لیتیوم، حلال های آلی و برخی مواد افزودنی می باشند. حلال های آلی غالباً کربنات های حلقوی مانند اتیلن کربنات و پروپیلن کربنات و یا کربنات های زنجیره ای مانند دی اتیل کربنات و اتیل متیل کربنات می باشند. ترکیب و نسبت های کربنات ها پیامد های مهمی برای تراکم انرژی، عمر و ایمنی باتری های لیتیوم یونی دارد. بنابراین مطالعه ترکیب و مقدار کربنات ها در محلول الکترولیت نقش مهمی در توسعه و کنترل کیفیت باتری های لیتیوم یون ایفا می کند.

آنالیز الکترولیت باتری های لیتیوم یونی با دستگاه GC/MS

تعیین کربنات ها در الکترولیت باتری های لیتیوم یونی با دستگاه GC/MS

در این بررسی، از یک روش کمی و کیفی برای تعیین 9 کربنات در محلول الکترولیت، از دستگاه کروماتوگراف گازی−اسپکترومتر جرمی با منبع یونیزاسیون الکترون (EI) استفاده شد که روشی ساده، حساس و کارآمد بود. نمونه های الکترولیتی قبل از تزریق به GC-MS با اتیل استات رقیق و سپس آنالیز انجام شد. این روش نتایجی با دقت، خطی بودن و حد تشخیص خوبی را نشان می دهد که این نیاز های صنعت باتری یون لیتیوم را برآورده می کند. بنابراین، می توان گفت دستگاه طیف سنج جرمی−کروماتوگرافی گازی ابزاری ایده آل و مناسب برای بررسی الکترولیت باتری های لیتیوم یون می باشد.

دیگر کاربرد های دستگاه کروماتوگرافی گازی−اسپکترومتر جرمی

 

شرکت تجهیزات آزمایشگاهی ری نور آزما با سال ها سابقه درخشان در زمینه واردات و فروش تجهیزات آنالیتیکال و عمومی آزمایشگاهی و همچنین قطعات یدکی و مصرفی، آمادگی خود را جهت ارائه هرگونه خدمات مشاوره ای در زمینه خرید و سرویس دستگاه های مختلف آزمایشگاهی از جمله دستگاه کروماتوگراف گازی − طیف سنج جرمی یا GC/MS اعلام می دارد.

 

مقالات اخیر

راهنمای خرید میکروسکوپ FTIR

دستگاه تبدیل فوریه طیف سنجی مادون قرمز یا همان FTIR دارای متعلقات جانبی بسیاری می…

آنالیز زعفران با روش اسپکتروفتومتری

زعفران گیاهی کوچکی به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر می باشد که از پرکشت…

نکات نگهداری صحیح از تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی از سرمایه گذاری های بسیار مهم برای آزمایشگاه ها به شمار می آیند،…