دستگاه جذب اتمی، یکی از دستگاه های آنالیتیکال تجزیه ای می باشد که با هدف تجزیه و تحلیل و بررسی محدوده بسیار بزرگی از مواد بر پایه جذب نور توسط اتم های آزاد، در آزمایشگاه ها بکار گرفته می شود. این دستگاه برای آنالیز فلزات سنگین (در حد ppm) موجود در نمونه مورد نظر برای تعیین کیفیت نمونه مورد نظر می باشد. از آنجایی که کاربرد این دستگاه مشخص می باشد، لذا باید در هنگام تهیه و خرید دستگاه جذب اتمی مواردی را رعایت کرد که تا جایی که می شود دستگاهی تهی شود که متناسب با نیاز های آزمایشگاه و آزمایشگر می باشد.

توجه به نوع عنصر مورد آنالیز طیف سنج جذب اتمی

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید دستگاه جذب اتمی باید به آن توجه کنید، نوع عنصری که قصد آنالیز آن را دارید و اینکه دستگاهی که تهیه می کنید تا چه طیف از عناصر را آنالیز می کند. چنانچه اگر قصد آنالیز موادی مثل کربن، نیتروژن، گازهای نجیب، هالوژن ها و گوگرد را دارید، از خرید این دستگاه صرف نظر کنید چرا که این دستگاه توانایی آنالیز این مواد را ندارد. اگر به این نکته توجه نشود، ممکن است با خرید اشتباه متحمل ضرر مالی سنگینی شوید.

توجه به حالت ماده مورد آنالیز در دستگاه جذب اتمی

نمونه های مورد آنالیز با دستگاه جذب اتمی حتما باید در حالت مایع باشند و اگر هم جامد هستن باید به محلول تبدیل شوند بنابراین اگر عنصر مورد آنالیز شما جامد است و باید در حالت جامد تجزیه و تحلیل شود، نمیتوانید از این دستگاه استفاده کنید.

شعله یا شعله کوره در دستگاه جذب اتمی

دستگاه جذب اتمی به طور کلی در دو حالت یا مدل شعله ای یا شعله کوره ای در بازار وجود دارد. که با توجه به اینکه عنصر مورد آنالیز شما در چه دمایی تبخیر می شود باید در انتخاب این ویژگی در دستگاه جذب اتمی دقت زیادی انجام دهید. البته بعضی از دستگاه ها هر دو را دارا می باشند و قابلیت سوییچ بین این دو حالت وجود دارد که بسته به این حالت قیمت آنها تغییر می کند.

برند دستگاه جذب اتمی

هر چقدر دستگاهی که قصد خرید آن را دارید از برند معتبر تری باشد بهتر است، زیرا برند های موجه در زمینه دستگاه جذب اتمی مثل اجیلنت، شیمادزو و آرورا و غیره پشتیبانی بهتری از دستگاه دارند و همینطور قطعات به کار رفته در آنها بسیار با کیفیت تر می باشد. به علاوه خدمات پس از فروش بهتری به مصرف کنندگان خود ارائه می دهند.

انواع لامپ در دستگاه جذب اتمی

لامپ موجود در دستگاه یکی از عواملی می باشد که به شما کمک می کند دستگاه مناسب تر و بهتری را تهیه کنید. لامپ های جذب اتمی انواع مختلفی دارند مثل لامپ هالوکاتدی، لامپ هالوکاتدی چند عنصری و لامپ های تخلیه بدون الکترود.

برای هر عنصر یک لامپ هالوکاتد مشخص نیاز است. لامپ های هالوکاتدی که همان لامپ های آرگون یا نئون هستند و منبع نوری بسیار عالی هستند اما عمر آنها کم است. لامپ های هالوکاتد چند عنصری، تعداد بیشتری در خود عنصر دارد که برای شناسایی چند عنصر مناسب می باشد. اما لامپ های تخلیه بدون الکترود برای آنالیز طیف وسیعی از عناصر مناسب می باشند زیرا عناصری مثل Sb ،As ،Bi ،Cd ،Cs ،Pb ،Hg ،K ،Rb و غیره در آن موجود می باشد.

زمان کار با دستگاه جذب اتمی

زمان کار با دستگاه های طیف سنج اتمی بسته به عنصر مورد آنالیز یا موارد دیگر از 8 ساعت تا 5 دقیقه متغیر می باشد. اما این زما برای جداسازی نمونه می باشد؛ زمان اصلی آنالیز در دستگاه دارای شعله 1 دقیقه و در دستگاه دارای شعله کوره ای زیر 1 دقیقه می باشد. لذا اگر زمان برای شما مهم می باشد و نیاز دارید در مدت زمان کوتاه آنالیز مورد نظر شما انجام شود حتما باید در هنگام خرید به این نکات توجه کنید.

دقت و حساسیت در دستگاه جذب اتمی

دقت و حساسیت با توجه به لامپ به کار رفته در دستگاه متغیر می باشد. لامپ های هالوکاتدی چند عنصری حساسیت کمتری نسبت به لامپ های هالوکاتدی دارند اما سرعت تشخیص آنها بالاست. بنابراین در هنگام خرید دستگاه حتما به نوع عنصر خود و لامپ به کار رفته در دستگاه توجه کنید.