دستگاه سانتریفیوژ یکی از تجهیزات آزمایشگاهی می باشد که اجزای تشکیل دهنده یک ترکیب را که اکثرا مایع می باشند را از یکدیگر جدا می سازد. این دستگاه کاربردهای مختلفی از جمله در حوزه پزشکی، کشاورزی، محیط زیست و غیره دارد که براساس کاربردی که در هر یک از این صنایع می تواند داشته باشد، انواع مختلفی دارد. دستگاه سانتریفیوژ را بسته به نوع گردش موتور، نوع روتور آن (ثابت یا متحرک)، یخچال دار یا بدون یخچال و غیره انتخاب و خریداری می شوند. با توجه به این نکات می توان سانتریفیوژی متناسب با کاری که قصد انجام آن را داریم می توان تهیه کرد.

توجه به نوع نمونه در سانتریفیوژ

برای جداسازی نمونه ای که داریم اول باید به حالت و نوع آن توجه کنیم؛ یعنی نمونه ای که قصد جداسازی آن را داریم از محصولات نفتی است یا خاک یا آب و یا سلولی و مولکولی و غیره. که هر کدام از نمونه ها معمولا محفظه های متناسب خود را می طلبند.

ویژگی ها و کاربردهای دستکاه سانتریفوژ

انواع روتور سانتریفیوژ

روتور موجود در سانتریفیوژ می تواند به صورت ثابت یا زاویه ثابت (angle) یا متحرک (swing out) باشد. براساس نوع نیاز می توان سانتریفیوژ مناسب را انتخاب کرد. در روتورهای نوع ثابت، سانتریفیوژ ها لوله می خورند و محفظه هایی که نمونه در آنها قرار می گیرد، به صورت ثابت نیمه افقی و یا نیمه عمودی قرار می گیرند. در این سانتریفیوژ ها روتورها با زاویه 45، 30، 90 درجه ثابت می مانند. در نوع روتورهای بازشونده (Swing out) محفظه های نمونه بصورت کاملا عمودی از روتور ها آویزان می شوند و در زمان سرعت گیری سانتریفیوژ بالهای آن باز شده و در زاویه 180 درجه کامل می چرخند و لذا بدینوسیله بهترین کارائی جداسازی حاصل می شود.

سانتریفیوژ یخچال دار یا بی یخچال

سانتریفیوژ ها در زمان گردش با دور بالا دمای زیادی تولید می کنند که بسته به حجم نمونه و دور سانتریفیوژ و همچنین دمای محیط آن می تواند تا 50درجه سانتیگراد هم برسد، لذا برای نمونه هایی مثل پروتئین و سلول و غیره و یا نمونه های با دمای تبخیر پایین توصیه به استفاده از سانتریفیوژ یخچال دار می شود. با توجه به نوع نمونه و مدت زمانی که یک ماده می تواند در دمایی معین بماند می توان سانتریفیوژی انتخاب کرد که یخچال داشته باشد تا از خراب شدن نمونه جلوگیری کرد. در صورتی که نمونه در مدت زمان معینی دچار مشکلی نشود و محدودیت دمایی نداشته باشد می توان نوع سانتریفیوژ بدون یخچال را خریداری کرد.

انتخاب و خرید سانتریفیوژ براساس برند

یکی از نکات مهم در انتخاب و خرید سانتریفیوژ، میتواند برند و شرکت سازنده سانتریفیوژ باشد. امروزه برندهای مختلفی سانتریفیوژ تولید می کنند اما برندهای مطرح در این زمینه وجود دارند که یکی از مهمترین و بهترین آنها کمپانی دامل اروپا می باشد که تنوع دستگاه های سانتریفیوژ شرکت دامل بسیار زیاد می باشد. کمپانی دامل به دلیل قدمت 70 ساله آن، تمام اطلاعاتی که در کاتالوگ و بروشورهای دستگاه های خود ارائه می دهد، واقعی بوده و خریدار با توجه به اطلاعات موجود در کاتالوگ و نیاز خود را تهیه می کند که باعث می شود، دستگاه اشتباهی انتخاب نکند و ضرر مالی متحمل نشود.

دامل بهترین برند سانتریفیوژ

یکی ازبهترین برند های سانتریفیوژ دامل می باشد.

انتخاب سانتریفیوژ براساس سرعت گردش و نیروی گرانشی دورانی

یکی دیگر از مولفه هایی که در هنگام خرید دستگاه سانتریفیوژ باید رعایت کرد، انتخاب دستگاه براساس سرعت گردش که با واحد دور بر دقیقه (RPM) و نیروی گردش دورانی (RCF) می باشد. سرعت گردش سانتریفیوژهای آزمایشگاهی از 4000 دور در دقیقه تا 200000 دور در دقیقه وجود دارند و قابل تنظیم می باشند. باید توجه نمود که سرعت گردش سانتریفیوژ می باید بصورت دقیق از روی کاتالوگ دستگاه بررسی و بدقت انتخاب شود انتخاب  فاکتور هایی مثل نوع روتور ، حجم لوله های آزمایش همزمان بر روی سرعت تاثیر گذارند.

خدمات پس از فروش و پشتیبانی برند سازنده سانتریفیوژ

دستگاه های سانتریفیوژ یا هر دستگاهی که در آزمایشگاه وجود دارد، ممکن است قبل از نصب یا بعد از نصب و استفاده دچار نقص فنی یا مشکل شوند، لذا در انتخاب برند حتما باید دقت کافی به عمل آورد. برند دامل که سازنده دستگاه های سانتریفیوژ می باشد، دارای گارانتی و پشتیبانی 5 ساله از موتور تمام دستگاه های سانتریفیوژ خود می باشد و همچنین 10 سال هم خدمات پس از فروش برای تمام دستگاه های سانتریفیوژ خود ارائه می دهد.

نیروی گرانش و شعاع و سرعت موتور سانتریفیوژ

دستگاه سانتریفیوژ با توجه به اینکه چه نیروی گرانشی (g) و شعاعی دارد و کدام یکی از این موارد نیاز اصلی مصرف کننده و خریدار است باید انتخاب شود. گاهی با شعاع بیشتر، نیروی گرانش بیشتر شده و جداسازی بهتری صورت می گیرد و در نتیجه چنین سانتریفیوژی، موتور کم قدرت تری نیاز دارد اما گاهی اوقات شعاع کمتر بوده پس دستگاه سانتریفیوژ موتور قوی تری نیاز دارد تا جداسازی بهتر انجام شود. بنابراین هرچقدر شعاع دستگاه سانتریفیوژی بیشتر باشد، قدرت جداسازی آن بیشتر می شود.