کروماتوگرافی

آنالیز ترکیبات نفت خام با استفاده از GC

آنالیز ترکیبات نفت خام با دستگاه GC

دستگاه GC یا دستگاه کروماتوگرافی گازی در صنعت نفت و گاز نیز کاربرد های فراوانی دارد. یکی از بزرگترین کاربرد های دستگاه GC و GC-MS در استخراج نفت خام از میادین نفتی می باشد. از آنجایی که همراه با نفت، عموما آب شور و گاز طبیعی نیز استخراج می شود؛ بنابراین می توان با استفاده از روش خالص سازی ژئو شیمیایی سنگ ها و تفکیک ناخالصی به نفت خام دسترسی پیدا کرد.

روش ژئو شیمی در استخراج و آنالیز نفت خام

امروزه ژئو شیمی نفت به عنوان یکی از علوم بنیادی در حوزه میادین نفتی و اکتشاف در نظر گرفته می شود. در این راستا برای تشخیص مکان های قابل استخراج نفتی، زمین شناسان برخی عناصر ژئو فیزیکی را به عنوان سنگ های منشأ و سنگ های مخزنی در نظر گرفته و با بررسی تراکم آنها و آزمایشات پیشرفته با استفاده از دستگاه های آزمایشگاهی آنالیتیکال از جمله کروماتوگرافی گازی GC و کروماتوگرافی مایع LC در شرایط آزمایشگاهی و اطلاعات به دست آمده از عناصر زمین شناسی همچون نقشه های توپوگرافی و روشهای غیر مستقیم زیر زمینی پی به وجود نفت خام در اعماق زمین می برند.

لایه های زیر زمینی مخزن نفت خام

لایه های زیر زمینی مخزن نفت خام در زمین شناسی

در واقع برای اکتشاف یک میدان نفتی، سنگ های معدنی موجود در زمین به صورت ویژه در آزمایشگاه طبق مراحل زیر، توسط دانشمندان و محققان مورد آنالیز قرار می گیرند:

  • مقادیر کوچکی از سنگ ها به عنوان نمونه توسط دستگاه پیرولیز تجزیه شده و در دماهای مختلف توسط حلال دی کلرومتان ترکیبات آلی آنها مورد بررسی قرار می گیرد. این مرحله به منظور بررسی مقادیر کربن، گاز و هیدروکربور سیال در نمونه انجام می شود.
  • در مرحله بعدی ترکیبات اشباع و آروماتیک و رزین مالتن توسط دستگاه کروماتوگرافی مایع LC و حلال های مناسب نظیر بنزن و متانول تفکیک و خالص سازی شده و نمونه های بدون آسفالتن تهیه می گردد.
  • مرحله بعد استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی GC به منظور شناسایی هیدروکربور های اشباع و ترکیبات مختلف مواد آلی و همینطور محیط رسوبی (اعم از دریایی، دریاچه ای و قاره ای) می باشد.

تنظیمات ستون دستگاه GC برای شناسایی هیدروکربور های اشباع در نفت خام

به منظور تشخیص هیدروکربور های اشباع موجود در نمونه های سنگ منشأ ستون موئین دستگاه گاز کروماتوگراف می بایست با مشخصات زیر در نظر گرفته می شود:

  • طول ستون موئین به اندازه  25 متر
  • قطر ستون می بایست 0.22 میلی متر تنظیم شود
  • دمای اولیه دستگاه در 50 درجه سانتیگراد و دمای نهایی آن 320 درجه سانتیگراد تنظیم گردد.
  • گاز حامل در این آنالیز هیلم است.
  • گاز شعله آشکارساز FID نیز هیدروژن می باشد.

در نهایت نرم افزار Data Analysis برای رسم نمودارهای مربوطه و مساحت زیر نمودار و مقایسه اطلاعات بدست آمده در این مرحله بسیار کاربردی می باشد. در حقیقت بخش اعظم این کار، برای بدست آوردن مقادیر هیدروکربن زایی سنگ های نمونه موجود می باشد که بر اساس شاخص بلوغ حرارتی سنگ منشأ تعیین می گردد.

کاربردهای دیگر دستگاه کروماتوگرافی گازی

آنالیز ترکیبات نفت خام یکی از مهمترین کاربردهای دستگاه GC در صنعت نفت و گاز به شمار می آید. به طور کلی دستگاه کروماتوگرافی گازی در اغلب حوزه های صنعتی و پژوهشی از جمله تشخیص متانول و اتانول با GC در صنایع غذایی و یا برای تشخیص الکل در خون در آزمایشگاه های علوم پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در این راستا شرکت ری نور آزما با کادری مجرب در حوزه مشاوره تخصصی و کادر فروش آماده ارائه خدمات به شما متخصصین گرامی می باشد. شما می توانید برای تجهیز آزمایشگاه ها و پژوهشگاه های خود به ما مراجعه نمایید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *