سانتریفیوژ

کاربرد سانتریفیوژ در ریخته گری

کاربرد سانتریفیوژ در صنعت ریخته گری

یکی از دستگاه هایی که در صنعت ریخته گری و ساخت قطعات یکپارچه استفاده می شود، انواع سانتریفیوژ است. در ریخته گری فلزات، مواد مذاب به داخل قالب استوانه ای ریخته می شود که با نیروی گریز از مرکز و چرخش مواد، تحت مرکزیت یک محور افقی و یا عمودی به مواد مذاب فشار وارد آورده و با توجه به الگوی مورد نظر جداسازی صورت می گیرد. در پایان کار ناخالصی های مواد مذاب جدا شده و ساختار جدید عاری از هرگونه نقص و یا حفره های هوا می باشد.

روند کار ریخته گری با سانتریفیوژ

سانتریفیوژ قالب حاوی مواد مذاب را به چرخش درآورده و با نیرویی بیش از 100 برابر نیروی گرانش زمین این قالب دور می زند. در همین اثنا مواد داخل قالب به نوعی تصفیه شده و با توجه به وجود نیروی گریز از مرکز به تدریج به سمت بیرونی قالب متمایل می شوند. در این حالت تمامی ناخالصی های موجود در مواد مذاب به دلیل اختلاف چگالی آنها، از مواد اولیه جدا شده و بر روی سطح لوله جمع می شود. و به این ترتیب تولید نهایی از کیفیت بالاتر و خلوص بیشتر برخوردار است. از این روش برای فلزاتی چون آهن، فولاد، آلومینیوم، نیکل و مس بیشتر استفاده می شود.

انواع ریخته گری با سانتریفیوژ

در حالت کلی در صنعت ریخته گری، دو حالت ریخته گری افقی و ریخته گری عمودی وجود دارد. در ریخته گری عمودی که حالت O.D نامیده می شود قالب ها در سانتریفیوژ حول یک محور عمودی چرخانده می شود. و در ریخته گری افقی همانطور که از نامش بر می آید، محور چرخان به حالت افقی قرار گرفته است.این حالت مناسب برای قطعات استوانه ای و لوله های فلزی می باشد. اغلب لوله های تولید شده به شکل دایره ای هستند اما در برخی دستگاه ها این امکان وجود دارد که پروفیل های شش گوش و متقارن نیز تولید شوند.

ریخته گری عمودی و افقی

ریخته گری با محور عمودی و افقی

نکته قابل توجه در این عملیات، تعیین ضخامت لوله ها است که با تنظیم سرعت قالب درون سانتریفیوژ ضخامت های مورد انتظار تنظیم می شود. به صورتی که هر چه سرعت قالب دوار بیشتر باشد، ضخامت لوله تولیدی کمتر خواهد بود.

ریخته گری در خلأ

برخی از فلزات از جمله نیکل و کبالت بسیار ترکیب پذیر بوده و به سرعت با اکسیژن واکنش می دهند. از این رو نیاز است که در محیط خلأ انجام شود که تولیدات این نوع ریخته گری در هوافضا و آزمایشات نظامی کاربرد دارد.

کاربردهای دیگر دستگاه سانتریفیوژ

سانتریفیوژها انواع مختلفی دارند و در اندازه های متفاوت در انواع ساده و یخچالدار تولید می شوند. به همین دلیل در صنایع مختلفی همچون صنایع گاز، صنایع غذایی، در آزمایشگاههای تشخیص طبی، انرژی هسته ای و غیره از مدلهای مختلف سانتریفیوژ استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سانتریفیوژها، خرید و خدمات پس از فروش می توانید به صورت رایگان از مشاوره کارشناسان فنی شرکت بهره مند گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *