کروماتوگرافی

تعیین آنتی اکسیدان ها در روغن خوراکی با UHPLC

شناسایی آنتی اکسیدانها در روغن خوراکی با UHPLC

 

دستگاه آزمایشگاهی کروماتوگرافی مایع با عملکرد فوق العاده بالا یا Ultra-high performance liquid chromatography یک سیستم کروماتوگرافی آنالیتیکال قدرتمند است که برای جداسازی یون ها و مولکول های محلول در یک حلال مورد استفاده قرار می گیرد. برای یک آنالیز کروماتوگرافی دقیق و حساس وضوح پیک یک ضرورت است. با استفاده از روش UHPLC حساسیت، دقت، بهره وری آنالیز و کارایی کروماتوگرافی افزایش یافته و زمان لازم برای تجزیه و تحلیل و مصرف حلال به طور قابل توجهی کاهش می یابد. سیستم کروماتوگرافی UHPLC برای پشتیبانی از تحقیقات مختلف در زمینه های گوناگونی از جمله داروسازی، ایمنی مواد غذایی، پزشکی قانونی، علوم زیست محیطی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

آنتی اکسیدان ها در روغن خوراکی

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از اکسیداسیون خودکار روغن ها و چربی ها با دادن هیدروژن خود به رادیکال های آزاد تشکیل شده در مراحل آغاز و انتشار اکسیداسیون، جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدان های فنولی و آسکوربیل پالمیتات (ascorbyl palmitate) معمولاً در غذا برای جلوگیری از اکسیداسیون روغن ها مورد استفاده قرار می گیرند. روغن ها و چربی های اکسید شده موجب ایجاد عطر و بوی نامطبوع و ترشیدگی در محصولات غذایی می شوند، که یکی از نگرانی های بزرگ در صنعت مواد غذایی است. در دو دهه گذشته، تحقیقات بسیاری در مورد استفاده از عصاره گیاهان طبیعی در روغن های خوراکی به دلیل تمایل به کاهش یا جلوگیری از استفاده از افزونی های مصنوعی مواد غذایی، انجام شده است.

بر اساس مطالعات بسیاری، آنتی اکسیدان های طبیعی گوناگونی وجود دارند که می توانند از منابع کم هزینه، از جمله اغلب بخش های گیاه زیتون، چای سبز، کنجد و گیاهان دارویی و … استخراج شوند. یکی از نکات مهم برای آنتی اکسیدان مناسب در روغن و چربی ها، پایداری گرمایی آن در طی فرآیند حرارتی است. در سطح جهانی، مقررات متفاوتی وجود دارد، اما حداکثر سطح مجاز فعلی برای آنتی اکسیدان ها به اندازه 100 µg/g یا (100 ppm) کم است. به این ترتیب، تعیین و ارزیابی آنتی اکسیدان های موجود در روغن های خوراکی اهمیت بسزایی دارد، که می توان با استفاده از دستگاه UHPLC، با اطمینان و حساسیت بالا این ترکیبات را مورد بررسی قرار داد.

آنالیز آنتی اکسیدانها در روغن خوراکی با کروماتوگرافی مایع با کارایی فوق بالا

شناسایی آنتی اکسیدان ها در روغن خوراکی با دستگاه UHPLC

آنالیز آنتی اکسیدان های رایج در روغن خوراکی با UHPLC

در این مطالعه، آنالیز UHPLC روغن های خوراکی برای تعیین نوع و مقدار 10 آنتی اکسیدان مختلف مورد بررسی قرار گرفت. این روش با یک ستون دارای اندازه ذرات 1.9 µm، برای دستیابی به بهره وری بالا در یک سرعت جریان کم و با کاهش حلال مصرفی، توسعه یافت. جداسازی کروماتوگرافی ده آنتی اکسیدان در یک محصول تجاری روغن گیاهی با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی فوق العاده بالا مجهز به آشکارساز آرایه فتودیود PDA انجام شد. نتایج بدست آمده تکرار پذیری عالی زمان بازداری و همچنین خطی بودن استثنائی در سراسر محدوده غلظتی آزمایش شده را نشان می دهد.

با استفاده از یک ستون کروماتوگرافی C18 50 x 2.1 mm با اندازه ذرات 1.9 µm، زمان اجرا 3.3 دقیقه و سرعت جریان بهینه 0.7 mL/min در دمای 45 درجه سانتیگراد بود، که در مقایسه با ستون کروماتوگرافی یک سیستم HPLC مرسوم C18 100 x 4.6 mm با اندازه ذرات 5 µm، تقریباً بیش از دو برابر زمان اجرا و سرعت جریان بهینه را کاهش می دهد. علاوه بر این، مصرف کل حلال نیز بهبود قابل توجهی دارد، و بیش از 80% در سیستم کروماتوگرافی مایع با کارایی فوق العاده بالا استفاده از حلال کاهش می باید. بنابراین، در هزینه های اجرا و زمان آنالیز صرفه جویی می شود. بررسی نتایج نشان می هد، دستگاه آزمایشگاهی UHPLC سیستمی ایده آل برای تجزیه و تحلیل آنتی اکسیدان های موجود در روغن خوراکی است و بهره وری آزمایشگاهی بالایی ارائه می دهد.

دیگر کاربرد های دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا

 

در صورتیکه قصد خرید دستگاه کروماتوگرفی مایع با کارایی فوق العاده بالا (UHPLC) را دارید، می توانید از راهنمایی مشاوران با تجربه شرکت تجهیزات آزمایشگاهی ری نور آزما استفاده کنید. شرکت ری نور آزما نماینده فروش طیف گسترده ای از تجهیزات آنالیتیکال و عمومی آزمایشگاهی در سراسر ایران است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *