سانتریفیوژ

راهنمای خرید میکروسانتریفیوژ

قرار دادن میکروتوپ پر شده از نمونه داخل سانتریفیوژ

میکروسانتریفیوژ یکی از مهم ترین و اصلی ترین دستگاه های آزمایشگاهی می باشد. این دستگاه به جداسازی اجزای یک ترکیب با حجم کم به کمک نیروی گریز از مرکز می پردازد و بیشترین کاربرد را در آزمایشگاه های تشخیص طبی دارد. به عبارتی دیگر می توان گفت که میکروسانتریفیوژ ها نمونه های کمتر از 2 میلی لیتر را در سرعت های بالا می چرخانند و نتیجه این چرخش منجر به جداسازی اجزای یک نمونه می گردد. لازم به ذکر است که میکروسانتریفیوژ ها با توجه به دور، روتور، امنیت و حجم لوله نمونه؛ در انواع مختلفی طراحی شده اند و در حوزه های مختلف از جمله پزشکی، بیولوژیکی، صنابع لبنی، بانک خون و غیره به کار گرفته می شود. در مقاله راهنمای خرید میکروسانتریفیوژ قصد داریم تا به بررسی ویژگی های میکروسانتریفیوژ مناسب در راستای تسهیل فرآیند خرید بپردازیم. لازم به ذکر است که کمپانی اروپایی دامل به ارائه انواع سانتریفیوژ های آزمایشگاهی با کیفیت به همراه روتور های متنوع می پردازد.

راهنمای خرید لوله های میکروسانتریفیوژ

لوله های میکروسانتریفیوژ که میکروتیوب نامیده می شوند، ظروف پلاستیکی کوچک و استوانه ای شکل می باشند که انتهای آن ها مخروطی شکل است و دارای درب جهت جلوگیری از نشت نمونه می باشند. میکروتیوب ها از جنس پلاستیک ساخته شده اند و به همین دلیل مقرون به صرفه به شمار می آیند. یکی از مهم ترین مواردی که در خرید میکروسانتریفیوژ باید در نظر گرفت انتخاب صحیح لوله میکروسانتریفیوژ، متناسب با حجم و نمونه مورد آنالیز می باشد. لوله های میکرو سانتریفیوژ در اشکال مختلف طراحی شده اند و حجم استاندارد آن ها 1.5 تا 2 میلی‌لیتر می باشد، همچنین میکروسانتریفیوژ ها برای حجم های کمتر از جمله 0.5، 0.4 یا 0.2 میلی لیتر به کار گرفته می شوند اما لازمه این امر استفاده از آداپتور ها جهت کاهش سایز حفره های روتور می باشد که برند Domel جهت حل این مسئله به ارائه انواع آداپتور ها می پردازد، همچنین اکثر سانتریفیوژ های این برند قابل استفاده برای حجم های میکرو هستند از جمله دستگاه سانتریفیوژ Centric MF 220 که در طیف وسیعی کاربرد دارد. لازم به ذکر است که تمامی میکروسانتریفیوژ ها قابلیت تعویض روتور ندارند لذا توصیه می شود در هنگام خرید میکروسانتریفیوژ به قابلیت تعویض روتور توجه ویژه شود.

تزریق نمونه آبی رنگ داخل تیوپ میکروسانتریفیوژ توسط کاربر

تزریق نمونه داخل لوله میکروسانتریفیوژ

خرید میکروسانتریفیوژ بر اساس نوع روتور

روتور های میکروسانتریفیوژ به 2 نوع زاویه ثابت و زاویه متغیر تقسیم می شوند و هر روتور ظرفیت مختص به خود دارد و تعداد مشخصی از نمونه ها را در خود جای می دهد به عبارتی دیگر شاخه های متفاوتی دارد. لذا باید در انتخاب شاخه ها دقت کافی به عمل آید. لازم به ذکر است که روتور ها بر روی سرعت سانتریفیوژ تاثیر مستقیم دارند. به عنوان مثال ممکن است یک روتور 48 شاخه با حجم 2ml دور کمتری نسبت به روتور 24 شاخه با ظرفیت 1.5ml داشته باشد اما این امر با توجه به عوامل مختلف متغیر است. همچنین روتور ها از مواد تشکیل دهنده متفاوتی ساخته شده اند که هر کدام مقاومت شیمیایی مختص به خود را دارند و در صورتی که اپراتور از لوله هایی حاوی مواد سمی استفاده می کند لازم است تا از روتور هایی که مقاومت شیمیایی بالایی دارند استفاده کند. لذا انتخاب روتور مناسب میکروسانتریفیوژ پیچیدگی های مختص به خود را دارد و برای انتخاب آن حتما باید از مشاوره کارشناس مربوطه بهره جست.

انتخاب میکروسانتریفیوژ ساده و یخچالدار

نکته ای در هنگام انتخاب میکروسانتریفیوژ حائز اهمیت است ساده و یا یخچالدار بودن میکروسانتریفیوژ می باشد. به عنوان مثال نمونه ها انسانی و حیوانی باید در محیط خنک نگه داشته شوند به همین جهت به منظور جلوگیری از خراب شدن نمونه باید میکروسانتریفیوژ یخچال دار تهیه نمود در غیر این صورت تهیه میکروسانتریفیوژ معمولی کفایت می کند. لازم به ذکر است که میکروسانتریفیوژ ها حین استفاده گرم می شوند و این امر طبیعی است زیرا پس از آن با دمای محیط تهویه می شوند. از سویی بسیاری از تجهیزات آزمایشگاه ها در اتاق سرد نگهداری می شوند که این امر منجر به وارد شدن آسیب به بخش الکترونیکی برخی از دستگاه ها می گردد. اما بسیاری از کمپانی های سازنده میکروسانتریفیوژ اقدام به ساخت میکروسانتریفیوژ سازگار با دمای اتاق سرد می نمایند و در نتیجه می توان این نوع میکروسانتریفیوژ ها را در محیط های سرد نگهداری کرد.

در صورتی که قصد خرید دستگاه سانتریفیوژ و میکروسانتریفیوژ را دارید می توانید از راهنمایی کارشناسان مجرب شرکت تجهیزات آزمایشگاهی ری نور آزما بهره مند شوید. همچنین این شرکت مفتخر است که نماینده انحصاری کمپانی دامل در ایران می باشد، لازم به ذکر است که کمپانی اروپایی دامل به عرضه با کیفیت ترین سانتریفیوژ های آزمایشگاهی و سایر تجهیزات آزمایشگاهی در جهان می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *