سانتریفیوژ

مراحل تمیز کردن سانتریفیوژ 

دستگاه سانتریفیوژ به همراه لوازم لازم برای تمیز کردن دستگاه

سانتریفیوژ ها نقش بسیار مهمی را در آزمایشگاه ها ایفا می کنند، به همین جهت مراقبت و نگهداری صحیح از این دستگاه امری مهم و ضروری تلقی می گردد، زیرا علاوه بر ایجاد امنیت برای کاربران موجب افزایش طول عمر سانتریفیوژ و صرفه جویی در هزینه ها می گردد. مراقبت از سانتریفیوژ باید به صورت روزانه، هفتگی و سالانه باشد، به همین جهت قصد داریم تا در مقاله نحوه نگهداری و تمیز کردن سانتریفیوژ به بررسی شیوه های صحیح نگهداری سانتریفیوژ بپردازیم. لازم به ذکر است که شرکت ری نور آزما به ارائه انواع سانتریفیوژ های با کیفیت آزمایشگاهی از برند اروپایی DOMEL می پردازد.

مراحل تمیز کردن سانتریفیوژ

سانتریفیوژ ها دارای دفترچه راهنما می باشد که در آن ها نکاتی در رابطه با نحوه مراقبت و تمیز کردن سانتریفیوژ و مواد پاک کننده و شیمیایی قابل استفاده برای دستگاه مورد نظر ذکر شده است. توصیه می شود که اگر به دفترچه دسترسی ندارید نسخه آنلاین را تهیه و چاپ کنید و آن را در طول مراحل اجرا مطالعه فرمائید. نکته ای که حائز اهمیت است تدوین برنامه منظم جهت تمیز کردن سانتریفیوژ آزمایشگاهی است این امر موجب افرایش طول عمر دستگاه می شود، همچنین فضای داخلی سانتریفیوژ از طیف مختلفی از مواد از جمله پلاستیک، سرامیک، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ ساخته شده است. که تمیز کردن هر کدام از آن ها شرایط ویژه ای دارد. سازندگان سانتریفیوژ های آزمایشگاهی توصیه می کنند که تمیز کردن سانتریفیوژ مطابق با مراحل مشخصی انجام پذیرد. نکات و مراحل تمیز  کردن سانتریفیوژ عبارت است از:

  • استفاده از دستکش یک بار مصرف
  • قرار دادن سانتریفیوژ روی سطح صاف
  • خاموش و جدا نمودن کابل برق از سانتریفیوژ پیش از تمیز کردن
  • تمیز نمودن قسمت بیرونی و محفظه روتور سانتریفیوژ به صورت مداوم با استفاده از مواد شوینده خنثی
  • شست و شوی کامل مواد شوینده از روی سانتریفیوژ و باز گذاشتن درب سانتریفیوژ
  • تمیز نمودن روتور سانتریفیوژ و محور آن با استفاده از مواد شوینده خنثی و پارچه مرطوب
  • عدم استفاده از شوینده های سوزاننده یا هر محصول حاوی یون کلر (در برخی از موارد سفید کننده ها رقیق شده و به عنوان مواد ضد عفونی استفاده می شوند که این ماده می تواند به فولاد ضد زنگ آسیب برساند و موجب خوردگی دستگاه شود)
  • عدم پر کردن محفظه سانتریفیوژ با آب و مواد پاک کننده، زیرا این عمل به سنسورها، واشرها، مهر و موم ها، سیم کشی ها، موتورها، پمپ های خلاء، کندانسورها و سایر قطعات گران قیمت ممکن است آسیب رساند
  • اتصال سانتریفیوژ به برق پس از خشک شدن کامل دستگاه
  • ضد عفونی کردن سطح بیرونی و درونی بیش از انتقال سانتریفیوژ به محل جدید
باز کردن روتور سانتریفیوژ برای تمیز کردن

باز کردن روتور سانتریفیوژ جهت تمیز کردن

نحوه ضد عفونی نمودن سانتریفیوژ

ضدعفونی سانتریفیوژ آزمایشگاهی باید به صورت منظم انجام پذیرد، از همین رو در ابتدا توصیه می گردد که جهت استفاده از مواد ضدعفونی؛ کاتالوگ مربوط به دستگاه سانتریفیوژ را مطالعه فرمائید اما به صورت کلی می توان گفت که استفاده از مواد ضد عفونی کننده تائید شده و یا کیت های مخصوص، جهت انجام این امر الزامی است. بسیاری از روتور های سانتریفیوژ دارای محفظه مهر و موم شده جهت جلوگیری از نشت مواد سمی، بیماری زا، عفونی یا رادیواکتیو می باشند، در صورتی که این مواد به هر دلیل از محفظه نشت پیدا کند کارکنان باید با رعایت پروتکل های تعیین شده اقدام به ضدعفونی دستگاه نمایند. لازم به ذکر است که در صورت نشت ماده مورد نظر؛ استفاده از روپوش آزمایشگاهی، دستکش، محافظ صورت، روکش کفش و ماسک الزامی می باشد. به صورت کلی می توان گفت که ضد عفونی کردن توسط پارچه در مقایسه با اسپری مواد ضد عفونی کننده بر روی سانتریفیوژ موثرتر است، همچنین توصیه می شود که پس از انجام مراحل ضدعفونی، مهر و موم های لاستیکی به کار رفته در محفظه سانتریفیوژ با آب مقطر به خوبی شسته شود و با گلیسیرین روغن کاری شوند تا از شکننده شدن آنها جلوگیری به عمل آید. لازم به ذکر است که استفاده از اشعه ماوراء بنفش، بتا، گاما یا هر منبع پرتوهای پرانرژی دیگری برای ضدعفونی نمودن متعلقات سانتریفیوژ ممنوع می باشد.

اتوکلاو نمودن لوازم جانبی سانتریفیوژ

یکی از بهترین روش های ضدعفونی نمودن لوازم جانبی سانتریفیوژ از جمله روتور و سایر قطعات، قرار دادن آن ها در اتوکلاو می باشد، اتوکلاو یک روش استریلیزاسیون  حرارتی است که در آن تجهیزات و سایر اشیاء با بخار داغ استریل می شوند، در این روش تمامی اشکال میکروب های قابل انتقال از جمله باکتری، ویروس، قارچ و غیره از بین می رود. به صورت معمول اتوکلاو در دمای 121 درجه سانتی گراد و فشار اتمسفر 2 بار به مدت 15 تا 20 دقیقه انجام می شود.

همچنان جهت آگاهی از روتور های سانتریفیوژ و نحوه نگهداری از آن ها می توانید مقاله ذکر شده را مطالعه فرمائید. لازم به ذکر است که شرکت ری نور آزما مفتخر است که نماینده انحصاری برند اروپایی Domel در کشور ایران می باشد. این کمپانی به ارائه انواع سانتریفیوژ های با کیفیت و سایر تجهیزات آزمایشگاهی در جهان می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *