طیف سنجی

آنالیز آلودگی و کلر آب با روش طیف سنجی

دستگاه اسپکتروفتومتر شیمادزو برای آنالیز آب

اسپکتروسکوپی تکنیک کاربردی است که در طیف وسیعی از زمینه ها از جمله علوم محیطی کاربرد دارد، ایمنی محیط زیست یکی از فاکتور های مهم محیط زیست سالم به شمار می آید، از همین رو تجزیه و تحلیل محیط طبیعی در راستای اجرای اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی جهت ایمن نگه داشت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال آب حیاتی ترین عنصر برای زندگی انسان به شمار می آید و آب آلوده تهدید بزرگی برای سلامت و ایمنی محیط می باشد، به همین جهت آنالیز آن ضرورت ویژه دارد، امروزه یکی از دستگاه های پرکاربرد و مقرون به صرفه در این زمینه اسپکتروفتومتر می باشد که به کمک آن می توان بدون آسیبب رساندن به نمونه آن را آنالیز نمود، یکی از موارد پرکاربرد اسپکتروفتومتر آنالیز آلاینده های باکتریایی و تعیین میزان کلر و فلوراید در آب می باشد که در این مقاله قصد داریم به بررسی هر کدام به تفکیک بپردازیم.

آنالیز آلاینده های باکتریایی با روش طیف سنجی

به صورت کلی می توان گفت که آلاینده های بیشماری در آب وجود دارند اما آلودگی باکتریایی از خطرناک ترین نوع آن می باشد برای آنالیز این آلاینده های باکتریایی روش های معمول و قدیمی موثر اما زمان بر هستند و می توان گفت که حدود 2 روز به طول می انجامد اما با پیشرفت روز افزون علم در تکنیک طیف سنجی UV-VIS؛ از جذب نور برای سنجش کمیت و آنالیز غلظت باکتری های موجود در نمونه آب استفاده می شود و محققان با این روش به نتیجه فوری و دقیق دست پیدا می کنند، لازم به ذکر است که آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، همواره به دنبال بهترین راه برای اندازه گیری آلاینده ها در آب آشامیدنی بوده است و سرانجام با پیشرفت های اخیر در طیف سنجی، این دستگاه را برای مطالعات محیطی مناسب اعلام کرده است و یکی از دلایل اصلی آن قابلیت اندازه گیری جذب نور در نواحی مرئی ماوراء بنفش و نزدیک به فروسرخ می باشد. یکی از دستگاه های رایج که برای آنالیز آب استفاده می شود اسپکتروفتومتر UV-1280 از برند شیمادزو ژاپن می باشد که می توان برای آن به صورت مجزا پکیج آنالیز آب تهیه نمود. لازم به ذکر است که علاوه بر طیف سنجی UV-VIS سایر روش های طیف سنجی در این زمینه کاربرد دارند که می توان از مهم ترین آن ها به طیف سنجی فلورسانس و ICP-MS و FTIR اشاره نمود.

نمونه برداری از آب جهت آنالیز

نمونه برداری از آب جهت آنالیز

تعین کمیت کلر و فلوراید با روش طیف سنجی

استفاده از کلر به نابودی باکتری، ویروس و سایر میکروب های موجود در آب کمک می کند به عنوان مثال کلر بهترین گزینه برای ضدعفونی کردن بیماری های قابل انتقال از جمله وبا، اسهال خونی و حصبه می باشد. اما نکته ای که حائز اهمیت است کنترل کلر موجود در آب می باشد زیرا وجود مقدار زیاد این ماده در آب در طولانی مدت سلامتی را تهدید می نماید، از همین رو اندازه گیری میزان کلر آزاد و کلر باقی مانده در آب آشامیدنی اهمیت ویژه ای دارد، همچنین فلوراید یکی دیگر از افزودنی های رایج در آب آشامیدنی است و مطابق با گفته های WHO (سازمان بهداشت جهانی)، سطح استاندارد فلوراید در آب آشامیدنی برای ایمنی 0.5-1 ppm می باشد از همین رو از دستگاه اسپکتروفتومتر UV-VIS برای آنالیز این موارد استفاده می شود. لازم به ذکر است که اسپکتروفتومتر UV-Vis به عنوان بهترین تکنیک تحلیلی برای تعیین کمیت سطح فلوراید شناخته شده است. فلوئور در تولید آلومینیوم و همچنین به عنوان شار در صنایع فولاد و شیشه استفاده می شود. همچنین در تولید کودهای فسفاته، آجر، کاشی و سرامیک کاربرد دارد. فلورایداسیون آب شهری (IARC، 1982؛ IPCs، 2002) از دیگر روش های رایجی است که در آن از اسید فلوئوروسیلیک، هگزا فلورو سیلیکات سدیم و فلوراید سدیم استفاده می‌کنند و افزایش سطح فلوراید در آب آشامیدنی می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند فلوئوروزیس دندانی یا فلوروز اسکلتی شود که در نهایت منجر به آسیب به استخوان و مفاصل می گردد. از همین رو متخصصان محیط زیست با کمک اسپکتروسکوپی سطح فلوراید را در آب آشامیدنی مشخص می کنند تا در صورت عبور از مقدار مجاز اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

شرکت ری نور آزما به ارائه نواع دستگاه های اسپکتروفتومتر با طیف وسیعی از برند های برتر جهان می پردازد. در صورتی که قصد خرید انواع طیف سنجی را دارید می توانید با کارشناسان مجرب شرکت ری نور آزما تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *