طیف سنجی

انواع لامپ دستگاه اسپکتروفتومتر UV-VIS

لامپ های دستگاه اسپنروفتومتر UV-VIS

دستگاه اسپکتروفتومتر UV-VIS یا همان طیف سنج مرئی از تجهیزات بسیار مهم آزمایشگاهی می باشد که بیشترین کاربرد را برای آنالیز دارد. اساس عملکرد این دستگاه بر پایه برهمکنش بین نور و ماده می باشد به همین جهت منبع نور در این دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دستگاه اسپکتروفتومتر UV-VIS دارای منابع نوری متعددی است که هر کدام دارای مزایا و معایب مختص به خود می باشند. جنبه مهمی که هنگام انتخاب منبع نور برای اسپکتروفتومتر باید در نظر گرفت محدوده طول موج، شدت انتشار نور، استقامت، عمر مفید و هزینه لامپ اسپکتروفتومتر است. به همین جهت قصد داریم تا به بررسی و انتخاب لامپ مناسب برای دستگاه اسپکتروفتومتر UV-VIS بپردازیم. لازم به ذکر است که شرکت ری نور آزما به ارائه انواع دستگاه طیف سنجی و متعلقات آن، از برند های مطرح جهان می پردازد.

لامپ هالوژن دستگاه اسپکتروفتومتر

لامپ های هالوژن دستگاه طیف سنجی UV-VIS که لامپ های تنگستن هالوژن نیز نامیده می شوند، حاوی رشته تنگستن، گاز هالوژن و گاز بی اثر هستند. رشته های این لامپ با گرم شدن رشته تنگستن و ترکیب با گاز هالوژن موجب واکنش و تولید نور می شود و می تواند نوری را در محدوده طول موجی بین 350 نانومتر تا 3500 نانومتر تولید کند. همچنین این لامپ هالوژن اسپکتروفتومتر، طول عمر بیشتری نسبت به لامپ های رشته ای معمولی دارد و روشنایی خود را در مدت زمان طولانی تری حفظ می کند. به طور معمول این لامپ ها به همراه سایر لامپ های اسپکت از جمله لامپ دوتریوم استفاده می شوند تا بتوانند محدوده طول موج وسیع تری را پوشش دهند. لازم به ذکر است که لامپ های هالوژن دستگاه UV-VIS به دلیل هزینه های نسبتا کم، طول عمر بالا (حدود 2000 ساعت) و حفظ روشنایی در مدت زمان طولانی مورد توجه قرار می گیرند.

لامپ هالوژن به همراه جعبه برای دستگاه اسپکتروفتومتر uv-vis

لامپ هالوژن برای دستگاه اسپکتروفتومتر

لامپ دوتریوم دستگاه اسپکتروفتومتر

لامپ دوتریوم طیف سنجی از دیگر لامپ های پرکاربرد در دستگاه اسپکتروفتومتر UV-VIS می باشد که یک منبع نور از تخلیه الکتریکی گاز فشار پایین محسوب می شود که در طیف پیوسته از فرابنفش استفاده می شود. منبع نور در لامپ دوتریم اسپکتروفتومتر رشته ها نیستند و در طراحی آن از فیلامنت، تنگستن و آند استفاده شده است. از آنجایی که لامپ های دوتریوم در دمای بالا استفاده می شوند، نمی توان از محفظه شیشه ای معمولی برای دیواره آن استفاده کرد. در عوض، در آن ها پوششی از کوارتز ذوب شده، شیشه UV یا منیزیم فلوراید به کار گرفته می شود. لامپ های دوتریوم دستگاه UV-VIS می توانند به صورت پیوسته و پایدار طول موجی بین 190 تا 370 نانومتر از خود ساطع کنند. به صورت معمول طول عمر این لامپ ها 1000 ساعت می باشد اما با استفاده از فناوری PTR می توان این مدت را تا 3 برابر افزایش داد. لامپ های دوتریوم اسپکتروفتومتر همیشه همراه با لامپ هالوژن UV-VIS استفاده می شود و این امر موجب می شود اندازه گیری ها در هر دو ناحیه UV و مرئی انجام پذیرد.

لامپ دوتریوم برای دستگاه اسپکتروفتومتر uv-vis

لامپ دوتریوم برای دستگاه طیف سنجی

لامپ زنون دستگاه اسپکتروفتومتر

لامپ زنون اسپکت یکی از لامپ های  تخلیه الکترونیکی برای دستگاه طیف سنجی به شمار می آید که نور درخشان و خیره کننده همانند نور خورشید از خود ساطع می کنند و در مواردی استفاده می شوند که شدت بالای نور نیاز است. این لامپ ها می توانند طیف پیوسته ای از نور بین 190 تا 1100 نانومتر را با شدت بسیار بالاتر از لامپ هالوژن UV تولید کنند. طول عمر لامپ زنون دستگاه اسپکتروفتومتر با توجه به عوامل متعدد از 200-400 ساعت تا 2000-3000 ساعت متغیر است. لامپ‌های فلاش زنون نسخه فشرده‌ تری از لامپ زنون هستند که با تابش نور در پالس‌های کوتاه گرمای کمتری تولید می‌کنند. این لامپ ها نیازی به از پیش گرم شدن ندارند و دارای راندمان و طول عمر بیشتری هستند.

لامپ های زنون برای دستگاه اسپکتروفتومتر uv-vis

لامپ زنون برای دستگاه طیف سنجی

لامپ بخار جیوه دستگاه اسپکتروفتومتر

لامپ های بخار جیوه اسپکتروفتومتر نوعی لامپ بخار تخلیه گاز محسوب می گردد و به نسبت به لامپ رشته ای نور بیشتری از خود ساطع می کنند اساس کار لامپ جیوه عبور جریان الکترونیکی از میان بخار جیوه است که منجر به تولید نور می گردد و در مواردی استفاده می شوند که شدت بالای نور نیاز است به عبارتی دیگر می توان گفت که لامپ بخار جیوه اسپکت در توان های 50 تا 1000 وات ساخته می شوند. این لامپ ها برای کالیبراسیون دستگاه طیف سنجی طیف مورد استفاده قرار می گیرند و طول عمر آن ها حدود 15000 تا 20000 ساعت است.

لامپ های جیوه برای دستگاه اسپکتروفتومتر uv-vis

لامپ های جیوه برای دستگاه طیف سنجی

لامپ LED دستگاه اسپکتروفتومتر

یکی دیگر از لامپ های پرمصرف برای دستگاه طیف سنجی لامپ ال ای دی است که بسیار ارزان قیمت هستند و دارای طول عمر بیشتری نسبت به سایر لامپ های اسپکت می باشد. لامپ LED اسپکتروفتومتر طول موجی در محدوده طیفی بین 375 تا 1000 نانومتر از خود ساطع می کنند. این لامپ ها اغلب برای اسپکتروفتومتر هایی به کار گرفته می شوند که تعداد طول موج های محدودی دارند، از جمله تک طول موج، 2 طول موج، 3 طول موج و یا 4 طول موج، از دستگاه هایی که دارای مشخصات ذکر شده می باشند می توان به دستگاه های PCR و یا اتوآنالایزر اشاره کرد. لازم به ذکر است که برای ایجاد تک طول موج از فیلتر استفاده می گردد.

لامپ های ال ای دی برای دستگاه اسپکتروفتومتر uv-vis

لامپ های ال ای دی برای دستگاه طیف سنجی

لامپ اسپکتروفتومتر از مهم ترین بخش دستگاه طیف سنجی می باشند که در انتخاب آن باید دقت کافی و لازم به عمل آید، شرکت ری نور آزما به ارائه انواع لامپ های اسپکتروفتومتر با طیف وسیعی از برند های برتر جهان می پردازد. در صورتی که قصد خرید انواع لامپ های اسپکتروفتومتر را دارید می توانید با کارشناسان مجرب شرکت ری نور آزما تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *