طیف سنجی

آنالیز عناصر غذایی مفید و مضر در شیرخشک با ICPE-9800

آنالیز مواد غذایی مفید و مضر در شیر خشک با ICPE-9800

مواد معدنی مورد نیاز برای رشد و نمو نوزاد، در فرمول شیر خشک پودر شده نوزاد کاملاً به صورت متعادل وجود دارند. مطابق قانون ارتقا Health بهداشت جهانی، فرمولاسیون خاصی از مواد معدنی ضروری، از جمله کلسیم (کلسیم)، آهن (آهن) و مس (مس) و غیره، برای شیرخشک نوزاد، به عنوان یک غذای مخصوص استفاده شده است و لازم است روی برچسب محصول نمایش داده شود. با این حال عوارض جانبی احتمالی برخی از عناصر مضر مانند آرسنیک (As) در رشد و نمو نوزاد بسیار نگران کننده است که این امر اهمیت مدیریت ایمنی دقیق در تولید شیر خشک از مرحله مواد اولیه تا محصول نهایی را برجسته می کند. در آنالیز عناصر غذایی مفید و مضر در شیر خشک، با استفاده از طیف سنج نشر اتمی Shimadzu ICPE-9820، تجزیه و تحلیل همزمان عناصر موجود در شیر خشک انجام می شود. علاوه بر این تجزیه و تحلیل با حساسیت بالا توسط یک مولد بخار هیدرید HVG-1 برای تشخیص و تعیین مقدار کمی دقیق آرسنیک در نمونه انجام شد. طیف سنج نشر اتمی ICPE-9820 اجازه تجزیه و تحلیل عناصر موجود در شیر خشک را با استفاده از نمای محوری (AX) با حساسیت بالا و نمای شعاعی (RD) با غلظت بالا، در غلظت های مختلف از سطوح بسیار پایین تا بالا با دقت و حساسیت می دهد. همانطور که برای تشخیص آرسنیک، HVG-1 اجازه می دهد تا As را در چندین ردیف نانوگرم در لیتر شناسایی کنید.

شیر خشک

شیر خشک ماده غذایی است که از شیر گاو، آرد و شکر برای نوزادان تولید شده است. در شیر خشک برای نوزادانی که توانایی تغذیه از شیر مادر را ندارند، عناصر مورد نیاز برای رشد و نمو کودک قرار داده شده است. این عناصر به مقدار مناسب و مورد نیاز کودک در شیر خشک قرار داده می شود، در غیر اینصورت ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

آنالیز عناصر غذایی مفید و مضر در شیر خشک با دستگاه ICPE-9800

آماده سازی نمونه آنالیز عناصر مفید و مضر در شیر خشک با ICPE-9820

آماده سازی نمونه برای آنالیز، دو مرحله اصلی را شامل می شود که این مراحل برای آنالیز نمونه شیر خشک توسط اسپکترومتر نشر اتمی ICPE-9820 انجام می شود.

1. هضم اسید

تجزیه نمونه با استفاده از سیستم هضم نمونه مایکروویو انجام شد. هر نمونه که شامل شیر خشک می باشد، تقریباً به 0.5 گرم وزن شد و هضم با افزودن 5 میلی لیتر اسید نیتریک، 2 میلی لیتر اسید کلریدریک و 1 میلی لیتر پراکسید هیدروژن انجام شد. به دنبال هضم نمونه، 0.5 میلی لیتر اسید پرکلریک اضافه شد و پس از انجام دوباره هضم با استفاده از همان شرایط هضم، حجم کل نمونه با استفاده از آب مقطر به 20 میلی لیتر رسانده و رقیق شد. در این زمان، ایتریوم (Y) و ایندیم (In) به عنوان عناصر استاندارد داخلی به محلولی که آنالیز می شود، اضافه شدند تا غلظت های 0.5 میلی گرم در لیتر برای ایتریوم، و 5.0 میلی گرم در لیتر برای ایندیوم بدست آید.

2. آماده سازی نمونه برای آنالیز عناصر با حساسیت بالا توسط HVG-1

پس از انجام هضم، نمونه بر روی صفحه داغ (180 درجه سانتیگراد) تا نزدیک خشک شدن گرم شد. سپس 3 میلی لیتر اسید کلریدریک، 2 میلی لیتر یدید پتاسیم (200 گرم در لیتر) و 0.4 میلی لیتر اسید اسکوربیک (100 گرم در لیتر) اضافه شد و مخلوط به مدت 60 دقیقه در حالت ساکن باقی ماند. سپس حجم کل با استفاده از آب مقطر به 20 میلی لیتر تنظیم شد. علاوه بر این، به عنوان معرف برای عملکرد HVG-1، محلول اسید هیدروکلریک 6 میلی متر و محلول سدیم بوروهیدرید تهیه شد.

نتایج آنالیز عناصر مفید و مضر در شیر خشک با ICPE-9820

آنالیز انجام شده توسط  طیف سنج نشر اتمی ICPE-9820 با دقت بسیار بالا انجام شد که نتایج بدست آمده برای عناصر معدنی در محدوده مورد تایید بهداشت جهانی بود، و نتایج خوب آزمون بازیابی برای عناصر سمی کمیاب به دست آمد. حد تشخیص در محلول نمونه تهیه شده توسط محلول آبی 0.04 میکروگرم بر لیتر و در پودر 2 میکروگرم بر لیتر بود. در مورد آزمون بازیابی، نتیجه عالی 99٪ بدست آمد. انحراف معیار استاندارد (RSD) 1.6٪ بود که نتایج پایدار را برای مدت طولانی نشان می دهد. در کل مقادیر عناصر مفید و مورد نیاز نوزاد، در حد انتظار و مورد تایید موجود بود و عناصر مضری در آن وجود نداشت.

آنالیز مواد غذایی و عناصر مفید و مضر موجود در شیر خشک با دستگاه ICPE-9800

تجزیه و تحلیل عناصر مفید و مضر موجود در شیر خشک توسط دستگاه ICPE-9800

دستگاه طیف سنج نشر اتمی ICPE-9820 شیمادزو قابلیت های زیادی دارد، که با توجه به این قابلیت ها اگر قصد خرید این دستگاه را دارید کارشناسان فنی شرکت ری نور آزما شما را در امور خرید دستگاه یاری خواهند کرد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *