طیف سنجی

آنالیز فلزات سنگین در اسباب بازی با دستگاه ICPE-9800

آنالیز فلزات سنگین در اسباب بازی ها با دستگاه ICPE-9800

در سال های اخیر موارد ایمنی مربوط به اسباب بازی ها و لوازم جانبی فلزی ارزان قیمت به یک معضل اجتماعی تبدیل شده اند. وجود فلزات سنگین مانند سرب (Pb) و کادمیوم (Cd) در اسباب بازی ها در صورت لیسیدن، قرار دادن در دهان یا حتی بلعیدن چنین اسباب بازی های آلوده ، خطر سلامتی نوزادان را به همراه دارد. بنابراین ، اسباب بازی ها و لوازم جانبی اکنون مورد نیاز است تا از نظر ایمنی با توجه به محتوای آنها با استفاده از یک روش آزمون مناسب ارزیابی شود. این آزمایش های انحلال بر اساس این فرض است که اینگونه اسباب بازی ها و لوازم جانبی توسط نوزادان بلعیده می شوند و در نتیجه باعث جذب عناصر سمی در بدن می شوند. چنین تحلیلی از اسباب بازی ها و لوازم جانبی ایجاب می کند که علاوه بر توانایی اندازه گیری عناصر کم مصرف مضر با حساسیت بالا، اندازه گیری برای چندین نمونه به سرعت و با هزینه کم انجام شود. در آنالیز فلزات سنگین در اسباب بازی با استفاده از طیف سنج انتشار اتمی Shimadzu ICPE-9800، آنالیز اسباب بازی های تجاری و لوازم جانبی فلزی به عنوان نمونه اندازه گیری شد. سری ICPE-9800 با داشتن پلاسمای مینی مشعل و طیف سنج قادر به تجزیه و تحلیل همزمان همه عناصر در تمام طول موج ها می باشد و همچنین می تواند تجزیه و تحلیل با بازدهی بالا را با هزینه کم را با حساسیت بالا و دقت بالا انجام دهد.

فلزات سنگین

فلزات سنگین به فلزاتی گفته می شوند که دارای خطراتی برای محیط زیست، سلامت انسان و غیره می باشد. وجود این فلزات به ویژه برای انسان و موجودات زنده بسیار خطرناک می باشد که این فلزات می توانند DNA انسان را تغییر داده و باعث ایجاد انواع سرطان و بیماری ها برای موجودات زنده شوند. دلیل نام فلزات سنگین بیشتر به دلیل چگالی و جرم اتمی آنها می باشد. این فلز ها کادمیم، جیوه، سرب، آرسنیک و کروم می باشند.

تجزیه و تحلیل عناصر سنگین موجود در اسباب بازی با استفاده از دستگاه ICPE-9800

مراحل آنالیز فلزات سنگین در اسباب بازی با ICPE-9800

آنالیز فلزات سنگین در اسباب بازی، به دلیل اهمیت آن باید با دستگاه و روشی انجام شود که از دقت و حساسیت بالایی برخوردار باید که مناسب ترین دستگاه برای این آنالیز، دستگاه ICPE-9800 می باشد. برای آنالیز فلزات سنگین در اسباب بازی ها با ایجاد خراش هایی بسیار ریز، رنگ از روی سطح اسباب بازی برداشته می شوند و به ویال ها منتقل می شوند. سپس به ازای هر 0.1 گرم از رنگ خراشیده شده 5 میلی لیتر از اسید کلریدریک 0.07 مول بر لیتر اضافه شده و پس از 1 ساعت تکان دادن در تاریکی، ویال ها به مدت 1 ساعت در دمای 37 درجه سانتیگراد ساکن باقی می مانند. سپس مواد اضافه و جدا شده، فیلتر می شوند. سپس 0.07 مول بر لیتر اسید کلریدریک به نمونه آماده شده اضافه می شود تا حجم آن به 20 میلی لیتر رسانده شود و از آن به عنوان محلول های نمونه استفاده می شوند. برای انجام آنالیز از طیف سنج انتشار اتمی ICP سری Shimadzu ICPE-9800 استفاده شد. سری ICPE-9800، با طیف سنج اهرمی و آشکارساز CCD می تواند اندازه گیری همزمان همه عناصر را در تمام طول موج انجام دهد. همچنین مینی مشعل سرکوب کننده جریان گاز پلاسما و حالت Eco که مصرف گاز و مصرف برق را در مدت زمان انتظار محدود می کند و استفاده از طیف سنج خلا، که نیازی به گاز تخلیه ندارد، در مقایسه با ICP معمولی هزینه های جاری را بسیار کاهش می دهد.

نتایج آنالیز فلزات سنگین در اسباب بازی با دستگاه ICPE-9800

نتایج بدست آمده از آنالیز نشان می دهد که مقادیر فلزات سنگین در اسباب بازی کمتر از 0.1 مرجع اعلام شده است که این گویای این مسئله است که فلزات سنگین یا در اسباب بازی ها به کار نرفته است یا به مقداری بسیار کم که به محیط زیست و انسان آسیبی وارد نمیکند وجود دارد.

آنالیز عناصر سنگین موجود در اسبابا بازی با دستگاه ICPE-9800

تجزیه و تحلیل عناصر سنگین موجود در اسباب بازی ها با دستگاه ICPE-9800

با توجه به قابلیت های فراوانی که دستگاه طیف سنج نشر اتمی ICPE-9800 شیمادزو دارد، اگر قصد خرید آن را دارید کارشناسان فنی شرکت ری نور آزما شما مشتریان عزیز را در این امر همراهی خواهند کرد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *