کروماتوگرافی

آنالیز اسیدهای چرب در سبوس برنج با دستگاه LCMS

آنالیز اسید های چرب در سبوس برنج با دستگاه LCMS

سبوس برنج حاوی حدود 18 تا 20 درصد روغن است که به عنوان روغن برنج استفاده می شود. مشخصه اصلی روغن برنج، پایداری آن نسبت به اکسیداسیون است، به دلیل محتوای کم اسید لینولنیک، که یک اسید چرب اشباع نشده است. قسمت جوانه برنج از سبوس برنج که به دلیل ارزش غذایی بالا شناخته شده است، حاوی مقادیر زیادی روغن برنج است. با این حال، استخراج آن نیاز به استفاده از هگزان یا سایر حلال های آلی دارد و وقت گیر است. بنابراین، ما استفاده از روش تجزیه و تحلیل مستقیم در زمان واقعی برای تجزیه و تحلیل لیپیدها را به سادگی با قرار دادن سبوس برنج در معرض تجزیه و تحلیل مستقیم، بدون درگیر شدن با استخراج حلال یا سایر مراحل قبل، ارزیابی کردیم. دستگاه LCMS-2020 در این آنالیز، به دلیل تجزیه و تحلیل همزمان طیف گسترده ای از ترکیبات با دقت، حساسیت، تکرارپذیری و سرعت بسیار بالا فراهم می کند، مورد استفاده قرار می گیرد.

برنج

برنج یکی از پر استفاده ترین غلات در سراسر جهان می باشد که دارای خواص بسیار زیادی می باشد. برنج انواع مختلفی دارد که برنج سفید و برنج قهوه ای از مهم ترین آنها می باشد. امروزه چین و ایران و هند بزرگترین تولید کننده برنج در جهان می باشند.

آنالیز اسیدهای چرب سبوس برنج با دستگاه LCMS 2020 shimadzu

روش آنالیز اسیدهای چرب در سبوس برنج با دستگاه LC

نمونه برنج برای آنالیز تهیه شد و برای تجزیه و تحلیل از یک منبع یونی DART-SVP و یک طیف سنج جرمی چهار قطبی LCMS-2020 استفاده شد. LCMS-2020 به دلیل قابلیت سرعت اسکن فوق العاده سریع تا 15000 u/sec و زمان سوئیچ قطبی فوق العاده سریع 15 میلی ثانیه، قادر است چندین اسکن را در محدوده 50 تا 1500 m/z با استفاده از دو حالت قطب مثبت و منفی انجام دهد که همه این اعمال در یک ثانیه است. با استفاده از این قابلیت، ما قادر به شناسایی همزمان طیف برای تری گلیسیرید (با استفاده از حالت یون مثبت) و اسیدهای چرب (با استفاده از حالت یون منفی شناسایی شد) بودیم.

نتایج بررسی و آنالیز اسید های چرب در برنج با LC-MS

این نمونه ها در دو دمای 200 درجه سانتیگراد و 400 درجه سانتیگراد بررسی شدند که طیف هایی از آنالیز اسیدهای چرب برنج در این دو دما به دست آمد. در دمای 200 درجه سانتیگراد پیک های اسید لینولئیک و سایر اسیدهای چرب در طیف جرمی در حالت منفی تشخیص داده شد. در این طیف از 170 تا 320 دامنه m/z طیف ها افزایش می یابد که نشان دهنده تشخیص اسید اولئیک، اسید لینولئیک و سپس اسید پالمتیک بر اساس قله های برجسته می باشد. در دمای 400 درجه سانتیگراد نماهای بزرگتر از نتایج طیف در حالت مثبت m/z بین 540 و 650 و بین 800 تا 920 نشان داده شده اند. این طیف ها دی گلیسیرید و تری گلیسیرید از جمله اسید اولئیک و اسید لینولئیک را نشان می دهند.

آنالیز اسیدهای چرب برنج با استفاده از دستگاه LCMS-2020

آنالیز اسیدهای چرب برنج با استفاده از دستگاه LCMS-2020 و طیف آن در حالت منفی

 

آنالیز اسیدهای چرب در سبوس برنج با دستگاه LCMS

تجزیه و تحلیل اسیدهای چرب موجود در برنج با دستگاه LCMS و طیف مثبت حاصل از آن

با توجه به کاربردهای گسترده دستگاه LCMS-2020 اگر قصد خرید این دستگاه را دارید، کارشناسان فنی شرکت ری نور آزما شما را در امر خرید دستگاه همراهی خواهند کرد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *