آون، انکوباتور و حمام آب

راهنمای خرید انکوباتور آزمایشگاهی

انکوباتور آزمایشگاهی کمپانی دامل در محیط آزمایشگاه در کنار نمونه ها

انکوباتور های آزمایشگاهی از تجهیزات پرکاربرد و مهم آزمایشگاهی به شمار می آیند که در آزمایشگاه های تحقیقاتی و تشخیصی یافت و در حوزه های متعددی از جمله زیست شناسی، میکروب شناسی، زیست شناسی سلولی و غیره کاربرد دارند، همچنین انکوباتور ها از ابزار های بسیار مهم برای کشت سلول و بافت به شمار می آیند که در انواع مختلف و برند های متعدد ساخته می شوند. لذا با توجه به اهمیت ویژه این دستگاه و تنوع گونه ها توصیه می گردد که در هنگام خرید انکوباتور دقت کافی و لازم به عمل آید و خریدار با توجه به کاربرد و شرایط آزمایشگاه اقدام به خرید انکوباتور آزمایشگاهی نماید. در مقاله راهنمای خرید انکوباتور آزمایشگاهی قصد داریم تا ابتدا به معرفی اجمالی و سپس به بررسی ویژگی های لازم جهت خرید این دستگاه بپردازیم.

انواع انکوباتور های آزمایشگاهی

انکوباتور ها دستگاه های کابینت مانندی هستند که به منظور حفظ دما در محدوده خاص و دمای نزدیک به محیط طراحی شده اند، اکثر انکوباتور های استاندارد در دمای 37 درجه سانتیگراد (چند درجه بالاتر یا پائین تر) یعنی دمایی که اکثر سلول ها و موجودات رشد و نمو می کنند عملکرد بهینه دارند. لازم به ذکر است که دمای ذکر شده در تمامی انکوباتور ها یکسان نیست و با توجه به مدل و برند متغیر است. به غیر از کنترل دما انکوباتور های آزمایشگاهی اغلب دارای ویژگی های اضافی و منحصر به فردی می باشند که خریدارن با توجه به آنان اقدام به خرید می نمایند. در ادامه مطب به بررسی چندین نوع انکوباتور که آن ها را متمایز نموده و کاربردی هستند می پردازیم.

  • انکوباتور معمولی: انکوباتور معمولی دارای سیستم ساده می باشد که دمای بالاتر از محیط را تامین می نمایند و در انواع آنالوگ و دیجیتال طراحی شده اند
  • انکوباتور یخچالدار: انکوباتور یخچالدار قادر است تا رنج دمای پائین تر از محیط و بالاتر از محیط را تامین نماید.
  • انکوباتور شیکردار: انکوباتور شیکر دارد از تجهیزات آزمایشگاهی به شمار می آید که در حین نگه داشتن دما؛ نمونه ها را به صورت اوربیتالی و دورانی می چرخاند، سطح محفظه آن به موتور مخصوص وصل است و فلاسک های حاوی نمونه بر روی سطح شیکر به صورت یکنواخت به حرکت در می آیند
  • انکوباتور CO2: انکوباتور آزمایشگاهی CO2 با ویژگی های نظارت و کنترل اکسیژن و دی اکسید کربن (CO2) طراحی شده است که  این ویژگی ها به کاربران اجازه می دهد تا بر  رطوبت، سطح اکسیژن و CO2 را در محفظه داخلی کنترل و نظارت شوند.

لازم به ذکر است که شرکت اروپایی Domel به تولید انواع انکوباتور با کیفیت و با دوام در حجم های مختلف می نماید، همچنین شرکت ری نور آزما دارای نمایندگی انحصاری این برند می باشد.

قرار دادن نمونه داخل قفسه های انکوباتور آزمایشگاهی توسط کاربر

قرار دادن نمونه داخل انکوباتور آزمایشگاهی

اجزا اصلی انکوباتور آزمایشگاهی

بیش از خرید انکوباتور آزمایشگاهی لازم است تا خریدار با اجرای اصلی انکوباتور آشنایی پیدا کند، هر انکوباتور آزمایشگاهی با توجه به ویژگی هایی که دارد دارای اجزای مختص به خود می باشد که با توجه به نیاز کاربر تهیه شده است، به خصوص محفظه انکوباتور که نقش اساسی در این امر ایفا می کند و نقش تعیین کننده برای خریداران دارد. همانطور که گفته شد انکوباتور های آزمایشگاهی در زمینه های مختلفی از جمله کشت سلول و بافت، کریستالیزاسیون پروتئین و آزمایش های سنجش شیمیایی و بیولوژیکی استفاده می شوند. تمامی انکوباتور ها از 3 بخش اساسی تشکیل شده اند که عبارتند از:

  • بدنه انکوباتور: نمای بیرونی و یا بدنه انکوباتور از فلزات و عایق ساخته شده است که محفظه داخلی و کنترل گر را در خود جای داده است
  • کنترل گر انکوباتور: کنترل گر انکوباتور در بین محفظه بیرونی و داخلی تعبیه شده است که این امکان را به کاربر می دهد که درجه و محیط داخلی انکوباتور را مطابق با میل خود تنظیم نماید
  • محفظه داخلی انکوباتور: در محفظه داخلی انکوباتور نمونه نگهداری می شود و کاربر به شرایط داخلی کنترل و نظارت می نماید. محفظه انکوباتور آزمایشگاهی دارای قفسه و یا نگهدانده های فلزی است که این امکان را به کاربر می دهد که نمونه ها را در محل صحیح قرار داده و تنظیم نماید.

معیار های لازم برای خرید انکوباتور آزمایشگاهی

به صورت کلی می توان گفت که انکوباتور آزمایشگاهی مناسب، دستگاهی نیست که دارای امکانات پیچیده و فناوری پیشرفته باشد، بلکه گاهی اوقات انکوباتور های ساده و معمولی بهترین گزینه برای خرید به شمار می آیند و این امر کاملا به معیار های خریدار بستگی دارد. به صورت کلی در نظر گرفتن ظرفیت و محیط آزمایشگاه، نوع برنامه، تعداد پروژه ها که به صورت هم زمان در آزمایشگاه ها انجام می شود به عنوان مهم ترین عوامل برای تصمیم گیری در رابطه با ظرفیت، ویژگی و فناوری مورد نیاز برای خرید انکوباتور به شمار می آید، در ادامه به تفکیک به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم.

خرید انکوباتور آزمایشگاهی بر اساس دما

یکی از مهم ترین عوامل در واکنش های شیمیایی و بیولوژیکی که در انکوباتور رخ می دهد کنترل دما می باشد. به همین جهت در نظر گرفتن دمای لازم برای نمونه ها در هنگام خرید انکوباتور یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگزار می باشد. همچنین خریداران دیگر عوامل را از جمله سرعت و پایداری رسیدن به دمای مورد نظر را مد نظر قرار دهند. انکوباتور آزمایشگاهی در ابتدا انرژی الکتریکی دریافت کرده و سپس آن را به انرژی حرارتی که از پیش تعیین شده است تبدیل کرده و آن را به صورت ثابت نگه می دارد. این گرما می تواند به صورت مستقیم به صفحه انکوباتور انتقال داده شده و یا به صورت هوای در حال گردش در محفظه دمای انکوباتور آزمایشگاهی را به حد مشخص برساند. همچنین انکوباتور های یخچال دار که قابل تنظیم در دما های پائین می باشند با سیستم فشرده سازی بخار و یا پلتیر جهت ایجاد دمای مطلوب و کمتر از محیط آزمایشگاه استفاده می شوند. انکوباتور های یخچالدار با سیستم فشرده سازی و متراکم کردن بخار آن را به بخارات خنک تبدیل نموده که این امر موجب می شود گرما جذب شده و دمای محفظه کاهش یابد. دستگاه Peltier یک اثر خنک کننده و یا گرم کننده در محل اتصال ایجاد می کند که در اثر آن انرژی الکتریکی ایجاد شده و طیف مختلفی از دما ها بالاتر و یا کمتر از محیط ایجاد می شود.

قرار دادن نمونه های آزمایشگاهی در داخل انکوباتور توسط اپراتور

کار با انکوباتور توسط اپراتور

خرید انکوباتور آزمایشگاهی بر اساس سایز

سایز انکوباتور آزمایشگاهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خریدار باید با توجه به فضای آزمایشگاه و حجم نمونه اقدام به خرید نماید، لازم به ذکر است که انکوباتور های آزمایشگاهی بزرگ میزان انرژی زیادی مصرف می کنند و به مراتب هزینه بهره برداری و نگهداری از آن ها بیشتر می شود اما از مزایا انکوباتور های بزرگ می توان به تعداد زیاد قفسه و نگهدارنده ها که در محفظه قابل تنظیم هستند اشاره کرد، این امر به کاربر کمک می کند تا انکوباتور را متناسب با نیاز های خود تنظیم نماید.

خرید انکوباتور آزمایشگاهی بر اساس حرارت دهی

زمانی که حرارت به صورت مستقیم به سطوح انکوباتور انتقال پیدا می کند محفظه داخلی سریع تر به دمای مورد نظر می رسد اما این امر نیاز به یک منبع تغذیه ثابت دارد که در مناطقی که با کمبود منابع مواجه است منجر به کمبود برق می گردد. به همین جهت انکوباتور های با حرارت غیر مستقیم به خریداران توصیه می گردد زیرا دما را در زمان بی برقی می توانند برای مدت قابل توجهی حفظ کنند.

خرید انکوباتور آزمایشگاهی بر اساس کاربرد

هر انکوباتور آزمایشگاهی به گونه ای طراحی شده است که دارای کاربرد های مختلف و مختص به خود می باشد در حقیقت می توان گفت که انکوباتوری برای خرید مناسب است که بیشترین کاربرد را برای خریدار داشته باشد. به عنوان مثال، انکوباتورهای CO2 برای کشت سلولی پستانداران مناسب‌ است زیرا کاربران را قادر می‌سازد تا سطوح CO2 و اکسیژن را در محفظه کنترل کنند که این امر می تواند بر pH محیط تأثیر بگذارد. از طرفی انکوباتورهای معمولی برای اکثر کاربردهای میکروبیولوژیکی مناسب هستن.

خرید انکوباتور آزمایشگاهی بر اساس کنترل رطوبت

به طور معمول دمای محیط در انکوباتور بین 60 تا 90 درجه می باشد، به خریداران توصیه می گردد که در صورتی که سطح مشخصی از رطوبت را در نظر دارند انکوباتور های آزمایشگاهی با گزینه کنترل رطوبت را خریداری نمایند در غیر این صورت انکوباتور های معمولی توصیه می شود. لازم به ذکر است که انکوباتورهای آزمایشگاهی با عملکرد کنترل رطوبت معمولاً دارای یک مخزن آب در سطح محفظه پایینی هستند که در آن آب گرم می شود یا یک خروجی جریان بخار که اسپری آب را به محفظه می رساند. همچنین رطوبت بالا در محیط اغلب منجر به تراکم رطوبت می گردد که می تواند منبع آلودگی میکروبی باشد. به خصوص این مورد برای نمونه هایی که باید در داخل انکوباتورهای آزمایشگاهی برای بیش از چند روز نگهداری شوند چالش برانگیز است، لذا جهت جلوگیری از آلودگی های میکروبی توصیه می گردد تا خریداران تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

شرکت ری نور آزما به ارائه انواع انکوباتور های آزمایشگاهی از برند Domel کشور اسلوونی می پردازد. در صورتی که قصد خرید دستگاه انکوباتور را دارید می توانید با کارشناسان مجرب شرکت ری نور آزما تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *