شیکر و استیرر

راهنمای خرید هیتر استیرر

2عدد دستگاه هیتر استیرر به همراه ظرف آزمایشگاهی و نمونه آبی رنگ

هیتر استیرر یکی از تجهیزات پرکاربرد آزمایشگاهی می باشد که به صورت رومیزی ساخته می شوند و در زمینه های مختلف از جمله شیمی، زیست شناسی، میکروبیولوژی و غیره کاربرد دارد به عبارتی دیگر می توان گفت که این دستگاه عضو جدایی ناپذیر از آزمایشگاه ها به شمار می آید و در مواردی کاربرد دارد که نمونه نیاز به گرمایش دارد. هیتر استیرر ها دارای همزن های مغناطیسی هستند که در حین گرم شدن مایع به صورت یکنواخت در ظرف حاوی نمونه می چرخند و در نهایت یک مخلوط همگن را ارائه می دهند. امروزه هزاران مدل هیتر استیرر با کیفیت های مختلف در بازار وجود دارد، به همین جهت انتخاب صحیح همزن مغناطیسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، لذا به خریداران هیتر استیرر توصیه می گردد که قبل از خرید همزن مغناطیسی هیتر دار تحقیقات کمی و کیفی کافی را انجام دهند. در مقاله راهنمای خرید هیتر استیرر قصد داریم تا به بررسی فاکتور های مهم در هنگام خرید هیتر استیرر بپردازیم.

معیار های لازم برای خرید هیتر استیرر

هیتر استیرر ها دارای صفحات داغ با سطح صاف و با سیستم گرمایش داخلی می باشند، هر خریدار دارای معیار های مختص به خود جهت خرید هیتر استیرر می باشد و باید با توجه به هدفی که دارد هیتر استیرر مناسب را انتخاب نماید زیرا با توجه به گونه های مختلف هیتر استیرر؛ تمامی آن ها برای کاربران مناسب نیستند و باید با توجه به فاکتور های مهم اقدام به خرید هیتر استیرر نمود. اما به صورت کلی می توان گفت که امروزه همزن های مغناطیسی هیتر دار که برای اهداف مختلف طراحی می شوند باید دارای معیار های مهمی از جمله دوام بالا، کم صدا و قطعات مرغوب باشند، همچنین کمپانی سازنده همزن های مغناطیسی نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند. در ادامه مطلب به معیار های مهم برای خرید هیتر استیرر به تفکیک می پردازیم.

همزن مغناطیسی هیتردار

همزن مغناطیسی هیتردار به همراه نمونه

خرید هیتر استیرر بر اساس ظرفیت هیتر استیرر

یکی از مهم ترین فاکتور های خرید هیتر استیرر ظرفیت است به عبارتی دیگر هنگام خرید همزن مغناطیسی هیتر دار ابتدا باید به حجم مایع توجه نمود، امروزه در بازار هیتر استیرر های متنوع با اندازه صفحات مختلف در بازار وجود دارد، به همین جهت توصیه می شود تا در صورتی که حجم نمونه ها کم است، کاربران؛ هیتر استیرر های با واحد ظرفیت پایین را مد نظر قرار دهند. اکثر همزن های مغناطیسی هیتر دار دارای ظرفیت 3 لیتر می باشند و ظرفیت برخی به 10 و حتی 20 لیتر هم می رسد. لازم به ذکر است که هیتر استیرر ها با صفحات بزرگ دارای مصرف برق بالاتری میباشند و به منبع تغذیه سه فاز نیاز دارند. بنابراین خریداران باید با در نظر گرفتن امکانات آزمایشگاه خود اقدام به خرید نمایند.

خرید هیتر استیرر بر اساس ویسکوزیته نمونه

به خریداران توصیه می گردد که در صورتی که نمونه آن ها چسبناک است هیتر استیرر با آهن رباهای پرقدرت خریدرای نمایند، لازم به ذکر است که همیشه همزن های با ظرفیت بالا نمی توانند ویسکوزیته های بالاتر را تحمل کنند و این مورد تنها به قدرت آهن ربا بستگی دارد و اغلب همزن های مغناطیسی برای نمونه های با ویسکوزیته های کم مناسب هستند و تنها تعداد معدودی برای ویسکوزیته های بالا ساخته شده اند.

خرید بر اساس محدوده و کنترل دمایی هیتر استیرر

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در هنگام خرید همزن مغناطیسی محدوده دمایی آن می باشد، به صورت کلی توصیه می گردد اگر نمونه ها به ندرت نیاز به گرم کردن و هم زدن داشته باشند استیرر ساده و صفحه داغ به صورت جداگانه تهیه گردد از سویی به خریدارانی که نمونه های آنان به صورت مکرر نیاز به داغ شدن و هم زدن دارند توصیه می گردد که هیتر استیرر تهیه نمایند، جنس صفحه و محدوده دمایی هیتر استیرر ها با توجه به برند و مدل متغیر هستند در هنگام خرید هیتر استیرر باید به حداقل و حداکثر دمای گرمایش و درجه قابل تنظیم توجه ویژه نمود. همچنین گرما باید به صورت یکنواخت در صفحه پخش شود و این عامل کاملا به جنس صفحاتی که در هیتر استیرر استفاده می شود بستگی دارد. صفحات داغ دارای 2 نوع کنترل دمایی هستند که عبارتند از ترموستات آنالوگ که در آن دقت دما ضروری نیست و کنترل دمای دیجیتال که کنترل دقیقی بر تنظیم دما دارد و چندین گزینه برای تنظیم گرمایش و تایمر در اختیار کاربر قرار می دهد. از هیتر استیرر های با کیفیت می توان به دستگاه هیتر استیرر RotamixSHP10 از کمپانی اروپایی Domel اشاره کرد.

هیتر استیرر دامل در کنار ظروف نمونه

هیتر استیرر از کمپانی دامل

خرید هیتر استیرر بر اساس سرعت

یکی دیگر از موارد مهم هنگام خرید هیتر استیرر RPM و یا همان دور دستگاه می باشد، حداقل سرعت در هیتر استیرر ها 200 دور در دقیقه و حداکثر سرعت 2000 دور دقیقه می باشد که هیتر استیرر های برند دامل که از هیتر استیرر های پرقدرت به شمار می آیند که دور آن ها 1200 دور در دقیقه می باشند.

خرید بر اساس ایمنی هیتر استیرر

ایمنی هیتر استیرر از اهمیت ویژه ای برخوردار است به عنوان مثال کنترل سرعت جهت جلوگیری از پاشیده شدن مواد در هنگام گرم شدن، حفاظت از جریان برق، وجود سپر ایمنی، محافظ پروب، وجود نشانگر هشدار و خاموش شدن اتوماتیک دستگاه در صورت داغ شدن بیش از حد هیتر استیرر و در نظر گرفتن میزان مقاومت شیمیایی استیرر و هیتر. لازم به ذکر است که شرایط مهم دیگری جهت ارزیایی وجود دارد از جمله در نظر گرفتن دمای محیط آزمایشگاه و تهیه دستگاه با توجه به سازگاری و رطوبت محیط، همچنین در نظر گرفتن میزان مقاومت شیمیایی هیتر استیرر در صورت کار با مواد شیمیایی، مطابقت اندازه صفحه هیتر استیرر با بشر ها و انجام تحقیقات لازم در رابطه با ایمنی دستگاه که یکی از معیار های بسیار مهم در هنگام خرید دستگاه است، گرچه ممکن است این موارد موجب افزایش قیمت دستگاه شود اما یکی از عوامل مهم برای خرید دستگاه به شمار می آید به عنوان مثال برخی از هیتر استیرر ها در صورت داغ شدن بیش از حد به صورت اتوماتیک خاموش شده و یا علامت هشدار را به نمایش در می آورند، همچنین این دستگاه می تواند به دمای 350 درجه سانتیگراد برسد و طیفی از حلال ها را از جمله پنتان، هگزان، دی اتیل اتر، استون و اتر مشتعل کند؛ لذا توصیه می گردد این مواد نباید با صفحه داغ و به خصوص با درب باز گرم گردند.

3 عدد هیتر استیرر به همراه ظروف نمونه

هیتر استیرر

انواع صفحات هیتر استیرر

صفحات هیتر استیرر ها در ابعاد و جنس های مختلفی ساخته شده است که هر کدام دارای ویژگی های مختص به خود می باشند، آشنایی کافی و لازم با صفحات مختلف هیتر استیرر به خریداران کمک می کند که در هنگام خرید هیتر استیرر تصمیم صحیح را اتخاذ نمایند. همچنین به خریداران توصیه می گردد که نیاز های خود را شناسایی کرده و با توجه به آن دستگاه مناسب را تهیه نمایند. انواع صفحات همزن های مغناطیسی عبارتند از:

  • صفحات داغ سرامیکی: صفحات سرامیکی می توانند تا دمای 350 درجه را تحمل نمایند رویه های صفحات سرامیکی در برابر خوردگی مقاوم هستند اما در مقابل سیلندر های فلزی حساس هستند بنابراین توصیه می گردد که از ظروف شیشه ای بر روی این صفحات استفاده گردد.
  • صفحات داغ آلمینیومی: صفحات آلمینیومی که در هیتر استیرر به به کارگرفته می شود نسبت به سایر صفحات حرارت یکنواختی را در سطح صفحه پخش می نماید و دارای دوام بالا و در مقابل ترک خوردگی مقاوم می باشند این صفحات برای آزمایش های با توان بالا مناسب هستند.
  • صفحات داغ پلی پروپیلن: این صفحه همانند صفحات سرامیکی و آلومینیومی دارای مقاومت دمایی بالا نمی باشند اما با این حال مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و حلال ها دارند، این صفحات برای کار در آزمایشگاه های مرطوب مناسب می باشند.
  • صفحات داغ از جنس استنلس استیل: این صفحات در برابر خوردگی، اترها و اکثر الکل ها بسیار مقاوم هستند و مناسب برای محیط های آزمایشگاهی هستند که در آن ها تکنیک آسپتیک اجرا می شود.

شرکت ری نور آزما به ارائه انواع هیتر استیرر با طیف وسیعی از برند های برتر جهان می پردازد. در صورتی که قصد خرید دستگاه همزن مغناطیسی را دارید می توانید با کارشناسان مجرب شرکت ری نور آزما تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *