طیف سنجی

راهنمای خرید اسپکتروفتومتر

اپراتور دستگاه اسپکتروفتومتر به همراه دستگاه اسپکتروفتومتر

اساس کار اسپکتروفتومتر اندازه گیری محتوا و غلظت موجود در مواد می باشد و این دستگاه در حوزه های تحقیقاتی متعدد از جمله شیمی، فیزیک، زیست شناسی و به خصوص صنایع پزشکی و داروسازی کاربرد ویژه دارد، به عنوان مثال اسپکتروفتومتر کمک می کند تا داروسازان به دوز های متناسب و صحیح دست پیدا کنند و در نهایت ایمنی بیماران تضمین می گردد. لازم به ذکر است که بسیاری از آزمایشگاه‌ها و سازمان‌های معتبر جهانی مانند بنیاد بین‌المللی بهداشت ملی (NSF)، سازمان غذا و دارو (FDA) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) از اسپکتروفتومترها جهت کنترل، نظارت و ارزیابی کیفیت محصولات استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که با توجه به وجود طیف وسیعی از برند ها، نوع و کاربرد های دستگاه اسپکتروفتومتر، انتخاب و خرید دستگاه مناسب با توجه به نیاز کاربران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در مقاله راهنمای خرید اسپکتروفتومتر قصد داریم تا به بررسی ویژگی هایی که باید هنگام خرید دستگاه اسپکتروفتومتر در نظر گرفت بپردازیم.

انتخاب اسپکتروفتومتر بر اساس نوع آنالیز

اولین گام جهت انتخاب اسپکتروفتومتر مناسب برای آزمایشگاه ها، مشخص کردن نوع آنالیز هایی است که خریدار در نظر دارد. از همین رو خریداران باید سوالاتی را در هنگام خرید اسپکتروفتومتر نزد خود مطرح کنند. به عنوان مثال برخی از کاربران قصد دارند تا اسید نوکلئیک را آنالیز نمایند و برخی قصد دارند تا DNA و RNA را در غلظت های مختلف مورد بررسی قرار دهند. همانطور که گفته شد اسپکتروفتومتر انواع مختلفی دارد از جمله FTIR و UV-VIS، اسپکتروفتومترهای FTIR غالبا برای تجزیه و تحلیل ترکیبات آلی و معدنی که تغییرات پیوندهای مولکولی را نشان می‌دهند کاربرد دارند و همچنین برای آنالیز کیفیت آب، هوا، تحقیقات اولیه دارویی و شناسایی مواد پلیمرها و پلاستیک‌ها استفاده می شوند. از مدل‌های مشهور FTIR می توان به اسپکتروفتومتر IRAffiniy-1s از کمپانی شیمادزو ژاپن اشاره کرد. اسپکتروفتومترهای UV-VIS که معمولاً در تجزیه و تحلیل پزشکی قانونی، تولید جوهر، چاپ و صنایع نساجی استفاده می‌شود، ناخالصی‌ها را در مولکول‌های آلی تشخیص می‌دهند و همچنین ترکیبات و وزن مولکولی آنها را به صورت کمی تعیین می‌کنند. همچنین خریداران اسپکتروفتومتر باید محدوده طول موج مناسب را در نظر گیرند، برای محدده طول موج 400 تا 7000 نانومتر؛ اسپکتروفتوتر FTIR و برای محدوده طول موج 185-1100 نانومتر اسپکتروفتومتر UV-VIS مناسب است، همچنین با اضافه کردن متعلقات جانبی به دستگاه می توان این محدوده طول موج ها را زیاد و یا کم نمود.

اسپکتروفتومتر UV-VIS 2700

دستگاه اسپکتروفتومتر از برند شیمادزو

عوامل مهم در هنگام انتخاب اسپکتروفتومتر

اولین فاکتور مهم در هنگام خرید اسپکتروفتومتر در نظر گرفتن سرعت و دقت اسپکتروفتومتر در هنگام آنالیز است زیرا ارائه نتیجه صحیح و دقیق به خصوص در صنایع مهم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین خریداران اسپکتروفتومتر باید سهولت کار با دستگاه را مد نظر قرار دهند. همچنین توصیه می شود که کاربران اسپکتروفتومتری را انتخاب نمایند که امکان اضافه کردن قابلیت های بیشتر به آن وجود داشته باشد به عنوان مثال UV-1280 امکان اضافه کردن پکیج مجزا جهت انجام آنالیز آب می باشد و همچنین دستگاه باید دارای نرم افزار هایی باشد که داده ها را به صورت دقیق جمع آوری، مدیریت و تجزیه و تحلیل کند. دیگر مورد مهمی که در هنگام خرید اسپکتروفتومتر باید در نظر گرفت فضای آزمایشگاه برای قرار دادن دستگاه می باشد، به عنوان مثال در  آزمایشگاه هایی که دارای فضای بزرگ می باشند می توان از اسپکتروفتومتر هایی استفاده کرد که دارای رایانه جداگانه می باشند و برای فضا های کوچکتر می توان از اسپکتروفتومتر های کوچک استفاده کرد و مورد مهم و آخر ارزیابی بودجه در هنگام خرید اسپکتروفتومتر می باشد، به خریدارانی که دارای بودجه کافی و مناسب می باشند توصیه می گردد تا اسپکتروفتومتر هایی را انتخاب نمایند که کاملا جدید باشد و فناوری و دوام بالا داشته باشند. همچنین شرکت ری نور آزما که وارد کننده تجهیزات آزمایشگاهی از برترین کمپانی های جهان می باشد، اسپکتروفتومتر های کمپانی شیمادزو را به دلیل دارا بودن موارد فوق به خریداران توصیه می نماید.

مقایسه اسپکتروفتومتر تک پرتویی و دو پرتویی

همانطور که گفته شد انتخاب اسپکتروفتومتر مناسب کاملا به نوع آنالیز بستگی دارد و همچنین انتخاب پیکربندی صحیح برای دستگاه با توجه به این مورد انجام می پذیرد. اسپکتروفتومتر های UV-VIS به دو نوع تک پرتویی (Single Beam) و دو پرتویی تقسیم (Double Beam) تقسیم می شوند، در اسپکتروفتومتر های تک پرتویی ابتدا شاهد و سپس نمونه قرار داده می شود اما در اسپکتروفتومتر های دو پرتویی نمونه و شاهد داخل دستگاه قرار داده شده و نور به صورت همزمان به هر دو تابیده و آنالیز انجام می شود به همین جهت دارای سرعت بالا و پایدار و دقت بیشتر می باشند و آنالیز با سرعت بالاتری انجام می پذیرد از اسپکتروفتومتر های دوپرتویی برای آنالیز های پیچیده‌تر مانند آنالیز بیوشیمیایی که شامل جداسازی DNA، RNA و پروتئین استفاده ویژه می شود. از سوی دیگر اسپکتروفتومتر های تک پرتویی در مقایسه با اسپکتروفتومتر های دوپرتویی ساده، کوچک و ارزان هستند، لذا به خریداران توصیه می شود تا در هنگام انتخاب اسپکتروفتومتر UV-VIS معیار های ذکر شده را مد نظر قرار دهند. لازم به ذکر است که از برترین اسپکتروفتومتر های UV-VIS در جهان UV-1280 (اسپکتروفتومتر تک پرتویی) و UV-1900i (اسپکتروفتومتر دو پرتویی) می باشند.

دستگاه uv-vis1900i بر روی میز

دستگاه uv-vis دو پرتویی از برند شیمادزو

انتخاب اسپکتروفتومتر بر اساس شرایط نمونه

به خریداران اسپکتروفتومتر توصیه می گردد که قبل از خرید دستگاه؛ نوع نمونه، حجم و نوع فرمتی که نمونه بر روی آن قرار می گیرد را مد نظر قرار دهند. به صورت کلی دو نوع فرمت وجود دارد که نمونه بر روی آن ها قرار داده می شوند که عبارتند از کووت و میکروپلیت، کووت یا همان سل اسپکتروفتومتر از شیشه، پلاستیک و کوآرتز ذوب شده ساخته می شود و هر کدام با توجه به موادی که از آن ها ساخته شده اند در طول موج های خاصی قابل استفاده هستند به عنوان مثال کووت شیشه ای در محدوده طول موج 340-2500 نانومتر (طیف مرئی)، کووت پلاستیک در محدوده طول موج 380-780 نانومتر (طیف مرئی) و کوارتز در طول موج زیر 380 نانومتر (طیف فرابنفش) قابل استفاده هستند و همچنین از کووت های شیشه ای برای حلال ها، کووت های پلاستیکی برای محلول ها و کووت های کوارتز برای حلال های در محدوده UV استفاده می شود. لازم به ذکر است که کووت و میکروپلیت ها با توجه به حجم آن ها به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

  • کووت ماکرو: ظرفیت 1.5 میلی لیتر – 2 میلی لیتر
  • کووت استاندارد: ظرفیت 50 میلی لیتر تا 2 میلی لیتر
  • میکروپلیت: امکان نمونه برداری از چندین ماده در حجم های کوچک را به صورت همزمان فراهم می آورد

همچنین می تونید جهت خرید سل اسپکتروفتومتر، مقاله انتخاب سل دستگاه اسپکتروفتوتر را مطالعه فرمائید.

شرکت ری نور آزما به ارائه انواع دستگاه های اسپکتروفتومتر با طیف وسیعی از برند های برتر جهان می پردازد. در صورتی که قصد خرید انواع طیف سنجی را دارید می توانید با کارشناسان مجرب شرکت ری نور آزما تماس حاصل فرمائید.

سوالات متداول راهنمای خرید اسپکتروفتومتر

1- مهمترین عوامل در هنگام انتخاب اسپکتروفتومتر چیست؟

در هنگام خرید اسپکتروفتومتر باید عوامل متعدد در نظر گرفته شود اما از مهمترین آن ها می توان به نوع اپلیکیشن، محدوده طول موج مورد نیاز، دقت، سرعت و بودجه اشاره کرد.

2- چند نوع دستگاه اسپکتروفتومتر UV-Vis وجود دارد؟

دو نوع دستگاه اسپکتروفتومتر مرئی و فرابنفش وجود دارد که عبارتند از، اسپکتروفتومتر تک پرتوی single beam، دو پرتوی double beam.

3- اسپکتروفتومتر تک پرتویی کارآمدتر است یا اسپکتروفتومتر دو پرتویی؟

به صورت کلی می توان گفت که اسپکتروفتومتر دو پرتویی دارای سرعت و دقت بالاتر در مقایسه با سیستم تک پرتوئی است از محاسن اسپکتروفتومتر تک پرتویی می توان به سادگی، کوچکی و ارزانی اشاره کرد. به همین جهت نمی توان با قطعیت در این مورد نظر داد و این مورد کاملا به هدف خریدار بستگی دارد.

4- بهترین کمپانی های سازنده اسپکتروفتومتر کدام هستند؟

از بهترین برند های اسپکتروفتومتر می توان به SHIMADZU و HACH اشاره کرد.

5- چگونه می توان دقت اسپکتروفتومتر را مشخص کرد؟

خریداران می توانند با انجام تست دقت طول موج که دارای مراحل مختص به خود می باشد از دقت اسپکتروفتومتر اطمینان خاطر حاصل نمایند.

6- چه نوع کووت برای دستگاه اسپکتروفتومتر استفاه می شود؟

3 نوع کووت یا همان سل اسپکتروفتومتر وجو دارد که عبارتند از: کووت پلاستیکی، کووت شیشه ای و کووت کوآرتز که هر کدام در محدوده طول موج خاصی استفاه می شوند و انتخاب آنان کاملا بستگی به نوع اسپکتروفتومتر دارد.

7- آیا اختلاف قیمت میان سیستم تک پرتویی و دو پرتویی زیاد است؟

به صورت کلی می توان گفت که قیمت اسپکتروفتومتر تک پرتویی از اسپکتروفتومتر 2 پرتویی بیشتر است. اما میزان اختلاف قیمت کاملا به برند و مدل دستگاه بستگی دارد.

8- آیا لامپ اسپکتروفتومتر UV-VIS به همراه دستگاه ارائه می شود؟

بله، تمامی دستگاه های UV-VIS به همراه لامپ دوتریوم و هالوژن عرضه می شوند.

9- مهمترین قسمت اسپکتروفتومتر چیست؟

منبع نور اسپکتروفتومتر یکی از مهم ترین قسمت های دستگاه اسپکتروفتومتر است.

10- آیا شرکت ری نور آزما نصب و راه اندازی دستگاه را انجام می دهد؟

بله، کلیه خدمات از جمله نصب، راه اندازی و آموزش به صورت رایگان بر عهده شرکت ری نور آزما می باشد.

6 دیدگاه برای “راهنمای خرید اسپکتروفتومتر

  1. سپیده گفت:

    سلام
    با تشکر از مطالب مفیدتان، برای اسپکتروفتومتر UV-VIS چه متعلقات جانبی نیاز است؟

    1. سلام و عرض ادب
      به این سوال نمی توان به صورت دقیق و با قطعیت پاسخ داد، زیرا هر کاربر با توجه به نیازی که دارد اقدام به خرید دستگاه و اکسسوری ها می نماید، اما به صورت کلی می توان گفت که در ابتدا تهیه سل اسپکتروفتومتر یا همان کووت در هنگام خرید اسپکتروفتومتر ضروری است، و بدون سل نمی توان از دستگاه استفاده نمود.

  2. سینا مقتدری گفت:

    درود
    چه لامپی در اسپکتروفتومتر استفاده می شود؟

    1. با سلام
      در اسپکتروفتومتر 2 نوع لامپ استفاده می شود که عبارتند از تنگستن و دوتریوم که هر کدام محدوده مشخصی را اندازه گیری می نماید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله انواع لامپ دستگاه اسپکتروفتومتر را مطالعه فرمائید.

  3. Nakisa گفت:

    سلام، فرق بین اسپکتروفتومتر UV-VIS و اسپکتروفتومتر Visible در چیست؟
    ممنون از پاسخگویی شما

    1. سلام
      از مهم ترین تفاوت های اسپکتروفتومتر UV-VIS و Visble می توان به محدوده اندازی گیری اسپکتروفتومتر visible اشاره کرد که ما بین 400 تا 800 نانومتر است در حالی که محدوده اسپکتروفتومتر uv-vis بین 190 تا 1100 نانومتر است. همچنین اسپکتروفتومتر visible یک منبع نوری دارد که آن لامپ هالوژن است در حالی که اسپکتروفتومتر UV-VIS 2 منبع نوری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *