طیف سنجی

آنالیز ترکیبات دارویی با اسپکتروفتومتر UV-VIS

قرص های متنوع برای آنالیز

ترکیبات شیمیایی طبیعی و یون های فلزی اساس زندگی هستند، این ساختار ها سازنده تمامی ترکیبات بیولوژیکی می باشند، به همین جهت داروسازی ها این ترکیبات شیمیایی را در راستای تولید دارو هایی که به بهبود بیماری ها کمک می کنند به کار می برند. آنالیز میزان ترکیبات شیمیایی به کار رفته در دارو ها امری ضروری تلقی می گردد زیرا استفاده زیاد از این ترکیبات؛ منجر به سمی شدن و در نتیجه وارد شدن آسیب جدی به اندام های داخلی بدن و یا حتی مرگ می گردد. امروزه یکی از دستگاه هایی که برای آنالیز کمی و کیفی ترکیبات دارویی استفاده می گردد اسپکتروفتومتر UV-VIS است، به عبارتی دیگر می توان گفت که میزان جذب هر ترکیب متفاوت است و دستگاه اسپکتروفتومتر UV-VIS میزان نور جذب شده توسط نمونه را شناسایی کرده و غلظت آن را مشخص می کند و کارشناسان با تحلیل داده ها ترکیبات دارویی را تحلیل کرده و ایمنی دارو ها را تضمین می نمایند. در ادامه مقاله قصد داریم تا به بررسی کاربرد دستگاه طیف سنجی UV-VIS در داروسازی بپردازیم.

کاربرد اسپکتروفتومتر UV-VIS در صنعت داروسازی

آنالیز ترکیبات دارویی توسط دستگاه اسپکتروفتومتر UV-VIS که جزء دستگاه های طیف سنجی می باشند دارای مزایایی بسیاری می باشد اما از مهمترین آن ها می توان به کاربری آسان، سرعت، دقت و مقرون به صرفه بودن اسپکتروفتومتر اشاره کرد. لازم به ذکر است که این روش غیر مخرب هم به شمار می آید، به عبارتی دیگر تنها با آنالیز مقدار کمی از نمونه توسط دستگاه UV-VIS، می توان به نتیجه دلخواه دست پیدا کرد و نیازی نیست که تمامی نمونه جهت آنالیز استفاده گردد. لازم به ذکر است که UV-VIS تکنیکی است که برای تشخیص ترکیبات آلی بسیار مناسب و کاربردی است و با اطمینان خاطر می توان به کمک آن سلامت و ایمنی بیماران را تضمین نمود. از دستگاه های پرکاربرد در این زمینه می توان به دستگاه UV-1900i از کمپانی شیمادزو ژاپن اشاره کرد. همچنین اسپکتروفتومتر UV-VIS در برخی از موارد خاص در صنعت داروسازی کاربرد دارد، این موارد خاص عبارتند از:

  • تست انحلال
  • سنجش ناخالصی ها
  • صنایع تولید مواد اولیه دارویی (API)
  • شناسایی و تعیین کمیت شیمیایی
  • تعیین کمیت اسید نوکلئیک و پروتئین

لازم به ذکر است که از دستگاه UV-VIS برای آنالیز طیف وسیعی از دارو ها استفاده می شود که در ادامه مطلب به بررسی و معرفی چندین نمونه پرکاربرد می پردازیم.

دارو در کنار دستگاه uv-vis 1900 شیمادزو

کاربرد دستگاه UV-1900i در آنالیز دارو

آنالیز استامینوفن توسط اسپکتروفتومتر UV-VIS

پاراستامول یا استامینوفن یکی از دارو های رایج و پرکاربرد در تمامی جهان به شمار می آید که می توان آن را بدون نیاز به نسخه تهیه نمود. استامینوفن به عنوان ترکیبات تسکین دهنده درد، کاهش دهنده تب و سردرد شناخته می شود و در زمان سرما خوردگی و آنفولانزا کاربرد دارد و تا زمانی که مطابق با دستور پزشک مصرف شود بی خطر محسوب می گردد. لازم به ذکر است که استفاده بیش از حد پاراستامول می تواند منجر به مرگ و یا نارسایی کبد گردد، از همین رو آنالیز ترکیبات این دارو امری ضروری تلقی می گردد، آنالیز ترکیبات این دارو توسط اسپکتروفتومتر UV-VIS کمک می کند تا تولید کنندگان خلوص، ثبات و کنترل کیفیت در فرمولاسیون این محصول را بررسی کنند و دوز و اندازه های مناسبی را که برای مصارف پزشکی لازم است در این دارو استفاده نمایند.

آنالیز میزان جذب مولکول های دارو در بدن توسط اسپکتروفتومتر UV-VIS

تجزیه و تحلیل اسپکتروفتومتر UV-VIS این امکان را به محققان می دهد تا جذب مولکول های دارو توسط بدن را شناسایی کرده و نقطه جذب و توزیع در بدن را مشخص و بررسی کنند. به عبارتی دیگر می توان گفت که برای شناسایی ترکیبات فعال با آنالیز پروتئین از اسپکتروفتومتر استفاده می شود و به کمک آن می توان سرعت آزاد شدن مولکول ترکیب آلی در بدن را بررسی کرد. لازم به ذکر است که این امر برای محققان در زمینه داروسازی بسیار ضروری است زیرا می توان نتیجه های به دست آمده از این تجزیه و تحلیل کیفی توسط اسپکتروفتومتر را در فرمولاسیون دقیق دارویی استفاده کرد.

آنالیز پروتئین توسط اسپکتروفتومتر UV-VIS

پروتئین از ضروری ترین مولکول زیست های فعال برای تغذیه، ایمنی و متابولیسم است و وجود پروتئین در بدن شاخص حیاتی جهت ارزیابی سلامت و تشخیص بالینی به شمار می آید که می توان از مهمترین آن ها به آلبومین سرم (SA) و آلبومین سرم گاوی (BSA) اشاره کرد، همچنین آنالیز محتوای پروتئین در بدن انسان و تاثیر آن را بر فعالیت های بیولوژیکی جهت ارزیابی شیمیایی و بالینی دارو ها امری ضروری است. در حقیقت می توان گفت که به کمک اسپکتروفتومتر UV-VIS می توان تداخلات دارویی فرمول های دارویی و پروتئین هایی که برای فرآیند درمان ضروری هستند را بررسی نمود.

اسپکتروفتومتر UV-VIS از مهم ترین دستگاه های طیف سنجی می باشند که در انتخاب آن باید دقت کافی و لازم به عمل آید، شرکت ری نور آزما به ارائه انواع اسپکتروفتومتر ها با طیف وسیعی از برند های برتر جهان می پردازد. در صورتی که قصد خرید انواع دستگاه طیف سنجی را دارید؛ می توانید با کارشناسان مجرب شرکت ری نور آزما تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *