طیف سنجی

راهنمای خرید اسپکترومتر دستی

آنالیز با دستگاه ایکس آر اف پرتابل

اسپکترومتر دستی از دستگاه های طیف سنجی می باشند که قابلیت آنالیز مواد را در خارج از محیط آزمایشگاه فراهم می سازند و این امکان را به کاربران می دهد تا در محل مورد نظر به راحتی به تجزیه و تحلیل مواد بپردازند. انواع مختلفی از اسپکترومتر های دستی وجود دارد از جمله: رامان، FTIR، XRF و طیف سنج های مرئی، که هر کدام آن ها برای طیف وسیعی از آنالیز ها به کار گرفته می شود. لازم به ذکر است که اسپکترومتر دستی محدودیت هایی نسبت به اسپکترومتر های رومیزی دارد که از این محدودیت ها می توان به وضوح و حساسیت اشاره کرد. در هنگام خرید اسپکترومتر دستی باید دقت کافی و لازم به عمل آید زیرا هر کدام این دستگاه ها مطابق با هدف خاص طراحی شده است، لذا باید فاکتور های مختلفی را هنگام خرید مد نظر قرار داد تا دستگاه پاسخگوی نیاز کاربر باشد. در راهنمای خرید اسپکترومتر دستی به بررسی ویژگی های این دستگاه می پردازیم.

خرید اسپکترومتر دستی بر اساس طول موج

از جمله مشخصات مهمی که هنگام خرید دستگاه اسپکترومتر دستی باید به آن توجه شود طول موج، وضوح و محدودیت های آنالیز اسپکترومتر دستی می باشد. همانند اسپکترومتر های رومیزی اسپکترومتر های دستی دارای طول موج مشخصی هستند که هر کدام متناسب با غلظت نمونه به کار گرفته می شوند. به عنوان مثال: در برخی از موارد مانند کنترل کیفیت مواد خام؛ عبور ساده طول موج کافی می باشد اما در برخی موارد دیگر از جمله اکتشافات زمین شناسی؛ شناسایی دقیق و کمی سازی اجزا لازم می باشد. به خریداران توصیه می گردد تا منابع و کاربری های مربوط به دستگاه ها را با دقت مطالعه نمایند، لازم به ذکر است که اطلاعات و طیف نگاره ها عملکرد دستگاه را در شرایط مختلف نشان می دهد و خریدار را از طول موج، وضوح، حساسیت و سایر مشخصات فنی آگاه می سازد.

خرید اسپکترومتر دستی بر اساس قابلیت نمونه برداری و انعطاف پذیری

یکی از مهم ترین جنبه هایی که هنگام خرید اسپکترومتر دستی باید به آن توجه نمود، قابلیت نمونه برداری و انعطاف پذیری است که خریدار باید به این 2 مورد توجه ویژه ای داشته باشد، به خصوص زمانی که چندین نمونه مختلف و یا یک نمونه منحصر به فرد و خاص وجود داشته باشد. توصیه می شود قبل از خرید اسپکترومتر دستی؛ خریداران سوالاتی را از خود بپرسند تا با توجه به پاسخ آن دستگاهی را انتخاب نمایند که قابلیت های مورد نظر آنان را داشته باشد. مواردی که در هنگام خرید اسپکترومتر دستی باید به آن توجه شود عبارت است از:

  • جامد، مایع، پودر و یا قرص بودن نمونه
  • نگهداری نمونه در ظروف شفاف یا مات
  • همگن و یا ناهمگن بودن ترکیب
  • ابعاد مواد مورد آنالیز
  • حساسیت نمونه به نور و دما
  • بررسی خطرات نمونه

اغلب آماده سازی نمونه های خاص به کمک تجهیزات و لوازم های جانبی مخصوص انجام می شود، از جمله: قرص های مخصوص و یا ویال هایی که در شکل، اندازه و قالب های خاص طراحی شده اند. در برخی موارد می توان به کمک این لوازم جانبی و متود های خاص به بهترین نتیجه از نمونه های ناهمگن دست یافت و یا جهت جلوگیری از آسیب رساندن به نمونه؛ چگالی را کاهش داد. مورد دیگری که باید به آن توجه نمود، اندازه سایز محفظه نمونه می باشد و باید این نکته را مدنظر قرار داد که آیا نمونه در محفظه جای می گیرد یا خیر، برخی از سیستم های دستی این قابلیت را فراهم می سازند که محفظه های ویژه ای برای انواع نمونه به دستگاه متصل شود.

اسپکترومتر پرتابل

دستگاه اسپکترومتر دستی

خرید اسپکترومتر دستی بر اساس مشخصات ظاهری

تمامی اسپکترومتر ها داری شکل و وزن یکسانی نمی باشند و برخی از مدل ها ممکن است کوچک تر از نسخه های رایج در بازار باشند. در هنگام خرید اسپکترومتر های دستی باید ساختار، وزن و سایر فاکتور ها را در نظر گرفت زیرا ممکن است اپراتور مدت زمان زیادی با دستگاه کار کند و یا مکانی که در آن نمونه ها وجود دارد مرتفع یا صعب العبور باشد، و در نهایت این عوامل موجب می شود که در صورت عدم انتخاب صحیح اسپکترومتر دستی، کاربر با مشکل مواجه گردد. استفاده از فیلم و عکس دستگاه ها قبل از خرید آنان می تواند کمک شایانی در تصمیم گیری برای انتخاب دستگاه کند.

خرید اسپکترومتر دستی بر اساس سرعت

سرعت اسپکترومتر دستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به عبارتی دیگر برخی از دستگاه ها نمونه را اسکن کرده و در عرض چند ثانیه خروجی را ارائه می دهند که این امر موجب سهولت در استفاده از دستگاه و مدیریت داده ها می شود و در نهایت منجر به صرفه جویی در زمان می شود. اما برخی دیگر از اسپکتروفتومتر های دستی نتیجه را در مدت زمان بیشتری ارائه می دهند.

خرید اسپکترومتر دستی بر اساس سهولت در استفاده

در سال های اخیر اسپکترومتر های دستی به گونه ای طراحی شده اند که استفاده از آن ها بسیار ساده باشد و حتی افراد غیر متخصص و یا کسانی که آموزش های ابتدایی دیده اند می تواند از آن استفاده کنند. یکی از مزیت هایی که در طراحی اسپکترومتر های دستی به کار گرفته شده است صفحه لمسی آن می باشد. همچنین اسپکترومتر های دستی از جمله XRF دستی قابلیت ذخیره و بارگذاری اطلاعات را دارند. تمامی این موارد موجب می شود تا از اتلاف وقت جلوگیری به عمل آید.

خرید اسپکترومتر دستی بر اساس طول عمر باتری و دوام

به صورت معمول اسپکترومتر های دستی که در معادن، فضای باز، صحنه جرم و غیره استفاده می شوند دارای استحکام بیشتری نسبت به اسپکترومتر های آزمایشگاهی هستند، زیرا عواملی از جمله گرد و غبار، آب، نوسان دما می توانند روی آنالیز دستگاه تاثیر بگذارند و همچنین امنیت اسپکترومتر دستی برای کاربر امری مهم و ضروری است. لازم به ذکر است خریداران باید به طول عمر باتری و مدت زمان شارژ شدن دستگاه توجه نمایند.

شرکت ری نور آزما به ارائه XRF پرتابل با طیف وسیعی از برند های برتر جهان می پردازد. در صورتی که قصد خرید انواع دستگاه های طیف سنجی را دارید می توانید با کارشناسان مجرب شرکت ری نور آزما تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *