طیف سنجی

راهنمای خرید میکروسکوپ FTIR

میکروسکوپ ftir شیمادزو به همراه دستگاه iraffinitty-1s

دستگاه تبدیل فوریه طیف سنجی مادون قرمز یا همان FTIR دارای متعلقات جانبی بسیاری می باشد که از مهمترین آن ها می توان به میکروسکوپ FTIR اشاره کرد. میکروسکوپ FTIR سیستم بسیار قدرتمندی می باشد که به دستگاه کمک می کند تا در طیف IR نقطه هدف را به صورت دقیق و مشخص شده مورد آنالیز قرار دهد. استفاده از این میکروسکوپ یک تکنیک بسیار عالی برای تحقیقات در حوزه مواد، کنترل کیفیت به خصوص در صنعت داروسازی به شمار می آید، لذا انتخاب صحیح و دقیق میکروسکوپ مناسب برای دستگاه FTIR از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی های لازم هنگام خرید میکروسکوپ دستگاه تبدیل فوریه طیف سنجی مادون قرمز می پردازیم.

خرید میکروسکوپ FTIR بر اساس شرایط آزمایشگاه

اولین گام برای خرید میکروسکوپ FTIR تصمیم گیری در رابطه با نوع آن می باشد؛ به عبارتی دیگر برخی از میکروسکوپ های FTIR به صورت یکپارچه و به همراه سیستم FTIR ارائه می شود و برخی دیگر  را می توان به صورت جداگانه تهیه نمود. از مزایای سیستم مستقل می توان به سادگی و کارآمد بودن آن اشاره کرد، همچنین این سیستم فضای کمتری را اشغال می نماید و به راحتی می توان آن را در فضای آزمایشگاه قرار داد. از معایب این نوع میکروسکوپ FTIR می توان به هزینه بالای آن اشاره کرد در مقابل افزودن یک میکروسکوپ FTIR به سیستم طیف سنجی FTIR که از قبل در آزمایشگاه موجود می باشد؛ موجب کاهش هزینه ها می گردد، لازم به ذکر است که در این روش با قرار گرفتن 2 ماژول کنار هم فضای بیشتری در آزمایشگاه اشغال می گردد، همچنین در برخی از مدل های میکروسکوپ FTIR می توان ماژول های میکروسکوپ را در داخل محفظه نمونه طیف سنج قرار داد.

خرید میکروسکوپ FTIR  بر اساس نوع دتکتور

از دیگر موارد مهمی که در هنگام خرید میکروسکوپ FTIR باید به آن توجه نمود؛ انتخاب صحیح دتکتور با توجه به نوع آنالیز می باشد. به صورت معمول در دتکتور میکروسکوپ FTIR دو ماده رایج استفاده می شود که عبارتند از لانتانیم آلفا آلانین دوتره شده تری گلیسین سولفات (DLaTGS) و تلورید کادمیوم جیوه (MCT). آشکارسازهای DLaTGS به اندازه آشکارسازهای MCT حساس نیستند، اما برای اندازه گیری نقاط بزرگتر از 50 میکرومتر مناسب باشند، همچنین این آشکارساز ارزان تر بوده و  استفاده از آنها آسان می باشد و نیازی به خنک کننده ندارند. همچنین آشکارسازهای MCT برای آنالیز های دقیق و حساس به کارگرفته می شوند و برای اندازه گیری با وضوح بالا و نقاط کمتر از 10 میکرومتر مناسب می باشند و نیاز به زمان دادن جهت خنک شدن دارند. لازم به ذکر است که در این مدل سنسور ها در برابر کاهش عملکرد ناشی از اشباع یا تغییرات دما آسیب پذیر هستند.

میکروسکوپ ftir شیمادزو به همراه دستگاه ftir irsprit

میکروسکوپ FTIR شیمادزو به همراه دستگاه FTIR مدل IRSpirit

خرید میکروسکوپ FTIR  بر اساس تصویربرداری شیمیایی

تصویربرداری شیمیایی FTIR یکی از روش های پیشرفته می باشد که اطلاعات مولکولی جامع را از یک منطقه میکروسکوپی؛ جمع آوری کرده و آن را تصویرسازی می نماید. یک تصویر شیمیایی FTIR حاوی هزاران طیف IR می باشد. در این روش با توجه به وضوح FTIR هر پیکسل می تواند ناحیه ای به کوچکی 1 میکرومتر را نشان دهد این تکنیک برای شناسایی و تصویربرداری از عیوب و آلاینده ها بسیار مناسب می باشد زیرا روش های سنتی از جمله استفاده از میکروسکوپ نوری در این روش قابل تشخیص نیست. لازم به ذکر است که برخی از میکروسکوپ‌های FTIR به‌طور خاص برای تصویربرداری شیمیایی طراحی و بهینه‌سازی شده‌اند از همین رو وجود تنظیمات تخصصی در دتکتور برای حداکثر وضوح و سرعت عکس‌برداری الزامی است. در حالی که تصویربرداری شیمیایی را می توان با استفاده از یک آشکارساز تک عنصری/تک نقطه ای برای اسکن و گرفتن پیکسل های فردی به دست آورد، این فرآیند برای برنامه هایی که نیاز به توان عملیاتی بالاتری دارند زمان بر، خسته کننده و غیرعملی است. به همین دلیل است که اکثر میکروسکوپ‌های تصویربرداری شیمیایی FTIR از یک آرایه خطی یا آرایه صفحه کانونی (FPA) برای گرفتن چندین پیکسل به طور همزمان استفاده می‌کنند که به طور قابل توجهی سرعت فرآیند را افزایش می‌دهد. در حقیقت می توان تصویربرداری شیمیایی را با استفاده از یک آشکارساز تک عنصری/تک نقطه انجام داد اما این فرآیند برای برنامه هایی که نیاز به توان عملیاتی بالاتری دارند بسیار زمان بر و غیرعملی می باشد. به همین جهت است که اکثر میکروسکوپ‌های تصویربرداری شیمیایی FTIR از یک آرایه خطی یا آرایه صفحه کانونی (FPA) برای گرفتن چندین پیکسل به طور همزمان استفاده می‌کنند و این امر به طور قابل توجهی سرعت فرآیند آنالیز را افزایش می‌دهد. آشکارسازهای آرایه خطی هر بار یک ردیف از پیکسل ها را در سراسر نمونه اسکن می کنند تا به یک تصویر کامل دست یابند. به عنوان مثال، یک آرایه خطی 1×16 می تواند یک منطقه 16×16 پیکسل را در 16 عکس در مقابل 256 عکس با اسکن تک نقطه ای اسکن کند. در حالی که آشکارسازهای آرایه خطی سرعت بسیار بیشتری نسبت به آشکارسازهای تک عنصری ارائه می دهند، آشکارسازهای FPA دارای استاندارد طلایی تصویربرداری شیمیایی با توان بالا هستند و این آرایه ها می توانند برای اسکن چندین «کاشی» در سراسر یک نمونه استفاده شوند تا در عرض چند دقیقه منطقه بسیار بزرگتری را به تصویر بکشند. سیستم‌های مجهز به FPA‌ های بزرگ و با وضوح بالا، دارای قابلیت‌های اتوماسیون مورد نیاز برای اسکن سریع و دقیق می باشند و نسبت به سیستم‌های ساده‌تر که معمولا قادر به تصویربرداری شیمیایی  نمی باشند هزینه بیشتری دارند. از همین جهت خریداران هنگام خرید میکروسکوپ FTIR باید بررسی های لازم را در رابطه با مفید و یا غیر مفید بودن تصویربرداری شیمیایی مورد بررسی قرار دهند.

شرکت ری نور آزما به ارائه انواع دستگاه های طیف سنجی با طیف وسیعی از برند های برتر جهان می پردازد. در صورتی که قصد خرید انواع طیف سنجی را دارید می توانید با کارشناسان مجرب شرکت ری نور آزما تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *