کروماتوگرافی

آنالیز سموم دفع آفات در توت فرنگی با دستگاه GC-MS

آنالیز سموم دفع آفات در توت فرنگی با دستگاه GCMS

نگرانی در مورد مواد غذایی و آلاینده های محیطی در سطح کمی، تقاضا برای روش های سریع تر و قابل اعتماد برای شناسایی و کمی سازی باقی مانده های شیمیایی را ایجاد می کند. توت فرنگی به دلیل حساسیت به آب و خاک بی کیفیت، بیماری ها و آفات، امروزه به عنوان یکی از دغدغه های تولید کنندگان برای تولید محصول با کیفیت و سالم تبدیل شده است. بنابراین، کمی سازی سموم دفع آفات به یک کالیبراسیون گسترده و دقیق نیاز دارد تا به تولید محصول با کیفیت بیانجامد. تجزیه و تحلیل سموم دفع آفات در غذاها با چالش مشکلات مربوط به ماتریس مواجه است که ممکن است باعث تداخل طیف عنصرها با یکدیگر شود. دستگاهی که در این آنالیز مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه GC-MS 7000D Agilent می باشد که دستگاهی بسیار دقیق و با حساسیت بالا بوده که نتایجی بسیار دقیق ارائه می دهد.

سموم دفع آفات

سموم دفع آفات موادی شیمیایی هستند که منشا بیولوژیکی مختلفی دارند مثلا باکتریایی، ویروسی و غیره، که برای دفع آفات کشاورزی و محافظت از محصولات کشاورزی استفاده می شوند. این سموم هر چند که برای حفاظت از گیاهان هستند، اگر به مقدار اضافه استفاده شوند میتوانند یا به گیاه آسیب برسانند یا از طریف نفوذ به آن باعث بیماری های مختلفی در انسان ها و جانوران شوند. همچنین این سموم می توانند زمین های کشاورزی را غیر قابل کشت کنند.

آنالیز و تعیین مقادیر سموم دفع آفات در توت فرنگی با GCMS

روش آنالیز سموم دفع آفات در توت فرنگی با دستگاه GC-MS

توت فرنگی ها را به قطعات کوچک خرد کرده، منجمد کرده و زیر نیتروژن مایع مخلوط کردند (ابتدا نمونه های آلی مخلوط شدند). آماده سازی نمونه به شرح زیر انجام شد: ده گرم از هر نمونه در یک لوله سانتریفیوژ 50 میلی لیتری توزین شد. به هر لوله سانتریفیوژ دو هموژنایزر سرامیکی اضافه شد و به دنبال آن 10 میلی لیتر استونیتریل به هر لوله اضافه شد. نمونه ها به مدت سه دقیقه با 1500 ضربه در دقیقه به صورت مکانیکی تکان داده شدند. مقداری نمک نیز به هر لوله سانتریفیوژ اضافه شد. نمونه ها مجدد به مدت سه دقیقه با 1500 ضربه در دقیقه به صورت مکانیکی تکان داده شدند، سپس به مدت پنج دقیقه در 5000 دور در دقیقه سانتریفیوژ شدند. مقدار 6 میلی لیتر از عصاره به یک لوله 15 میلی لیتر QuEChERS Dispersive SPE منتقل شد. بار دیگر نمونه ها به مدت سه دقیقه با 1500 ضربه در دقیقه چرخانده شدند، سپس به مدت پنج دقیقه در 5000 دور در دقیقه سانتریفیوژ شدند. عصاره های نمونه برای تجزیه و تحلیل به ویال های نمونه برچسب دار منتقل شدند. استانداردهای کالیبراسیون مطابق با ماتریس با استفاده از آفت کش ها در عصاره ماتریس خالی تهیه شد. عصاره ماتریس خالی از یکی از نمونه های توت فرنگی ارگانیک بود که هیچ کدام از سموم دفع آفات را در غربالگری اولیه شناسایی نکرده بود. محلولهای کالیبراسیون برای پوشش محدوده 1 تا 10،000 ppb، در صورت لزوم، برای رد کردن احتمال وجود غلظت زیاد پسماند سموم در توت فرنگی تهیه شدند.

نتایج آنالیز سموم دفع آفات در توت فرنگی با دستگاه GC-MS

سی و هفت سموم دفع آفات و آلاینده ها از طریق غربالگری مقدماتی با تطبیق نتایج آنالیز، در برخی از سطوح شناسایی شد. بیست و هشت مورد از سموم دفع آفات در 12 نمونه توت فرنگی اندازه گیری شد، در حالی که نه سموم دفع آفات مشخص شد که در پایین یا پایین ترین سطح کالیبراسیون تهیه شده باشند و بنابراین تعیین نشده اند. دو سموم دفع آفات، استاميپريد و ميكلووبوتانيل، در نمونه هاي توت فرنگي با غلظت هاي بيش از حد تحمل براي حداكثر غلظت باقي مانده سموم دفع آفات در توت فرنگي ها یافت شدند. حشره کش تیاماتوکسام و هم آفت کش پیپرونیل بوتوکسید با غلظت بالای 10 ppb نیز پیدا شد.

کاربردهای دیگر دستگاه GC-MS

با توجه به کاربرد گسترده دستگاه GC-MS 7000D agilent در حوزه آنالیز سموم دفع آفات، اگر قصد خرید آن را دارید کارشناسان فنی ری نور آزما آماده ارائه خدمات مشاوره برای خرید به شما مشتریان عزیز می باشند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *