کروماتوگرافی

آنالیز قرص کورتیزون استات با سیستم Hplc

آنالیز قرص کورتیزون استات با سیستم Hplc

داروی کورتیزون استات دارویی برای رفع درد های آرتریت روماتویید و دردهای ناشی از آرتروز می باشد. این دارو داروی حیاتی برای این افراد می باشد که تسکین درد و کاهش التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. در فارماکوپه ایالات متحده (USP) این دارو به طور گسترده ای برای اطمینان از کیفیت مواد دارویی بکار رفته در آن، به این مرجع ارائه داده می شود. مونوگراف های USP روش های قابل اعتماد و قوی ارائه می دهند، اما برخی از روش ها، به ویژه آنهایی که از HPLC فاز معمولی استفاده می کنند، به حلال های مضر نیاز دارند. بسیاری از آزمایشگاه ها تمایل به کاهش استفاده از چنین حلال هایی برای سلامت، ایمنی و هزینه داشته اند. این یادداشت کاربردی نمونه ای از تجزیه و تحلیل قرص های کورتیزون استات را طبق مونوگراف USP نشان می دهد.

روش کار SFC (Hplc) و Hplc

مونوگراف USP برای تجزیه و تحلیل قرص کورتیزون استات یک ستون سیلیکا 4.6 میلی متر در 25 سانتی متر (L3) و n-بوتیل کلرید/n-بوتیل کلرید اشباع شده در آب/تتراهیدروفوران/متانول/اسید استیک یخبندان = 95/95/14/7/6 فاز متحرک را مشخص می کند. هدف از این روش تبدیل فاز عادی به پارامترهای روش SFC می باشد. این آنالیز یک بار با روش عادی Hplc و یکبار با روش SFC که یکی از روش های Hplc می باشد فقط با این تفاوت که ستون های به خصوصی در آن به کار می رود، انجام شد. جداول 1 و 2 به ترتیب شرایط تحلیلی برای روش USP و روش SFC را نشان می دهد. ستون مشابه (Shim-pack CLC-SIL) برای هر دو روش استفاده شد. شکل 1 مقایسه کروماتوگرام های محلول مناسب سیستم (متیل پارابن 0.01 میلی گرم در میلی لیتر، کورتیزون استات 0.12 میلی گرم در میلی لیتر، هیدروکورتیزون استات 0.1 میلی گرم در میلی لیتر) بین روش USP و روش SFC را نشان می دهد. زمان آنالیز از 8.5 دقیقه به 3.6 دقیقه کاهش یافت. جدول 3 نتیجه مناسب بودن سیستم را نشان می دهد. روش SFC تمام معیارهای مورد نیاز مناسب بودن سیستم در USP-NF را برآورده می کند. با انتقال به SFC و فاز متحرک CO2/متانول، مخلوط پیچیده حلال‌های آلی مضر با دفع ضایعات پرهزینه را می‌توان به حلال‌های تمیز و ارزان تبدیل کرد.

نقش قرص های کورتیزون استات در از بین بردن درد

نتایج روش SFC (Hplc) و Hplc

نتایج این آزمایش نشان می دهد که با انتقال روش USP اصلی که همان روش عادی Hplc می باشد، به روش SFC با ستون معمولی، زمان و هزینه آنالیز به ترتیب با ضریب 2.4 و 6.5 کوتاه شد.  این نتایج نشان می دهد که جداسازی با روش SFC کاهش قابل توجهی در زمان و هزینه تجزیه و تحلیل بدون به خطر انداختن کیفیت تجزیه و تحلیل ها را امکان پذیر می کند.

لازم به ذکر است روش SFC بر روی تمامی دستگاه های کروماتوگرافی با کارایی بالا قابل اجرا است چرا که در این روش فقط ستون کروماتوگرافی تغییر می کند.

اگر قصد خرید دستگاه های کروماتوگرافی با کارایی بالا را از شرکت ری نور آزما برای انجام آنالیز های مشابه، مشاوران فنی و با تجربه شرکت آماده ارائه خدمات رایگان مشاوره خرید و خدمات پس از فروش به شما مشترین عزیز می باشد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *