کروماتوگرافی

آنالیز کاروتنوئیدها در برگ چای با روش HPLC

آنالیز و تجزیه و تحلیل کاروتنوئیدها در برگ چای سبز

کاروتنوئیدها به عنوان هیدروکربنهای آلیفاتیک حاوی 40 اتم کربن طبقه بندی می شوند. تاکنون بیش از 700 نوع کاروتنوئید در طبیعت شناسایی شده است. به عنوان مثال، لیکوپن در گوجه فرنگی و لوتئین در اسفناج وجود دارد. از آنجا که همه این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی دارند (مشترک با پلی فنول ها)، کاروتنوئیدها به عنوان اجزای عملکردی امیدوار کننده در رژیم غذایی انسان توجه پژوهشگران برای آنالیز آن را به خود جلب می کنند. به دلیل استفاده فراوان چای سبز در این روزها، تجزیه و تحلیل مقادیر کاروتنوئید موجود در چای سبز و نوع آن بسیار مورد توجه می باشد که با استفاده از دستگاه HPLC این آنالیز انجام می شود.

دستگاه HPLC با هدف جداسازی، استخراج، شناسایی و آنالیز مقادیر کم مواد مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اندازه گیری مقادیر بسیار کم از مواد این روش و دستگاه آن حساسیت بسیار بالایی در تجزیه و تحلیل مواد دارند.

کاروتنوئید

کاروتنوئیدها رنگدانه های سبز و قرمز و زرد هستند که نقش بسیار مهمی در جذب نور در گیاهان، میوه ها و سبزیجات دارند. کاروتنوئید ها انواع مختلفی دارند و محلول در چربی هستند، همچنین بعضی از آنها می توانند در بدن انسان ویتامین آ تولید کنند.

چای سبز

چای سبز نوعی از چایی است که از برگ گیاه کاملیا تولید شده و خواص مختلفی دارد. خواستگاه این گیاه چین می باشد و بیشترین تولیدات چای سبز در دنیا را چین انجام می دهد.

آنالیز و تجزیه و تحلیل کاروتنوئید موجود در برگ چای سبز

آنالیز کاروتنوئیدهای موجود در برگ چای سبز

تجزیه و تحلیل کاروتنوئید در چای سبز توسط HPLC

با استفاده از عصاره دو نوع چای (Yabukita، Benifuuki) و استخراج کاروتنوئید آنها، آنالیز شروع شد. برای این کار 10 میلی گرم از نمونه چای سبز های خورد شده داخل لوله سانتریفیوژ با 5 ml اتانول حاوی پیروگلول با 0.5 میلی لیتر محلول 60% KOH در آب مخلوط شد، برای 30 دقیقه در دمای 70 درجه به حالت صابون در می آوریم. سپس 10 میلی لیتر محلول 1% سدیم کلرید و 15 میلی لیتر هگزان/اتیل استات به آنها اضافه می کنیم. 5 دقیقه نمونه را تکان داده، بعد از آن برای 5 دقیقه نمونه را داخل سانتریفیوژ می گذاریم. لایه آلی را برداشته و تحت جریان تند Nخشک می کنیم. سپس با دستگاه کروماتوگرافی مایع با کاربرد بالا nexera آنالیز را انجام می دهیم.

کاربرد دستگاه کروماتوگرافی مایع با کاربرد بالا

دستگاه کروماتوگرافی مایع (Hplc) کاربردهای زیادی دارد که از جمله آنها می توان به کاربرد آن در پزشکی و داروسازی برای درمان کووید 19 مانند آنالیز ناخالصی های داروی دگزامتازون برای Covid-19، آنالیز ویتامین های محلول در آب و بررسی قندهای موجود در توت و یا کاربرد های زیست محیطی آن همانند آنالیز استیک اسید در فاضلاب اشاره کرد.

 

با استفاده از دستگاه های کروماتوگرافی سری Nexera شرکت شیمادزو، تجزیه و تحلیل همزمان کاروتنوئیدها انجام شد. نتایج کمی سازی کاروتنوئیدها بسته به نوع برگ چای تفاوت محتوایی نشان می دهد.

با توجه به کارایی بالا دستگاه های کروماتوگرافی کمپانی شیمادزو، برای خرید این دستگاه، کارشناسان با تجربه و فنی شرکت ری نور آزما شما را یاری خواهند کرد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *