طیف سنجی

آنالیز عناصر موجود در روغن پالم با ICP-MS

آنالیز عناصر موجود در روغن پالم با دستگاه ICP-MS

روغن پالم در طیف وسیعی از محصولات غذایی، خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. تصفیه کننده های روغن پالم (CPO)، برای اطمینان از کیفیت آن، معمولاً تجزیه و تحلیل اولیه را در مراحل مختلف فرآیند تصفیه انجام می دهند. انتخاب بهترین تکنیک برای آنالیز عناصر در روغن پالم ممکن است به عواملی مانند نیازهای نظارتی، تعداد عناصر، ماتریس نمونه، تعداد نمونه ها، منابع آزمایشگاهی و نیازهای حد تشخیص بستگی داشته باشد. به دلیل گسترش استفاده از روغن پالم در مواد غذایی مختلف، اطمینان از عناصری که روغن پالم را تشکیلی می دهند امری حیاتی و لازم می باشد. دستگاه ICP-MS به دلیل حساسیت بالا و دقت بسیار زیادی که در تشخیص مواد ناشناخته نمونه دارد، برای این آنالیز انتخاب می شود. همچنین دستگاه ICP-MS سرعت بالایی در آنالیز مواد و نمونه داشته، همچنین می تواند دو عنصر را بدون اینکه تداخل طیفی و شیمیایی داشته باشند آنالیز کند.

روغن پالم

روغن پالم روغنی گیاهی است که از هسته میوه درخت نخل بدست می آید. این روغن دارای مقادیر زیادی چربی اشباع شده می باشد و استفاده های زیادی در صنایع مختلف دارد. در صنعت پتروشیمی از آن بسیار استفاده می شود و در میان فرآورده های نفتی وجود دارد. از این روغن در ساخت و تهیه سوخت های گیاهی استفاده می شود. همچنین در ساخت بسته بندی های مواد غذایی که از آن استفاده می کنیم نیز بکار رفته است. این روغن رنگی قرمز دارد که به علت وجود بتاکاروتن می باشد.

آنالیز عناصر موجود در روغن پالم با ICP-MS agilent 7800

آنالیز عناصر موجود در روغن پالم طیف سنج جرمی ICP-MS

چهار نوع نمونه روغن نخل با استفاده از دو روش مختلف تهیه شده است: رقت در هضم زایلن و اسید. روغن نخل سفید شده (BPO)، روغن نخل خوش بو، سفید و تصفیه شده (RBDPO) و استئارین نخل هیدروژنه تصفیه شده و خوش بو (RBDHPS) که 10 بار در زایلن و 50 بار در تصفیه کننده های روغن پالم (CPO) رقیق شده است. حدود 0/5 گرم از هر نمونه با استفاده از سیستم هضم مایکروویو که به مدت 10 دقیقه در دمای 175 درجه سانتیگراد نگه داشته شد، در 6 میلی لیتر HNO3 و 2 میلی لیتر H2O2 هضم شد. حجم مواد هضم شده قبل از تجزیه و تحلیل توسط ICP-MS با آب غیر یونیزه تا 50 میلی لیتر ساخته شد. استانداردهای کالیبراسیون برای کمی سازی نمونه های هضم شده در 5٪ HNO3 تهیه شد، در حالی که استانداردهای نمونه های رقیق شده در زایلن تهیه شد. برای تجزیه و تحلیل از دستگاه Agilent 7800 ICP-MS استفاده شد. این دستگاه به دلیل داشتن نبولایز، سل و سیستم خاصی که دارد برای آنالیز هایی که به دقت بسیار بالایی نیاز است و قصد شناسایی چندین عنصر یا ماده را داریم مناسب است.

نتایج آنالیز عناصر موجود در روغن پالم با ICP-MS

نتایج کمی برای هشت عنصر در نمونه های روغن نخل با استفاده از دستگاه طیف سنجی 7800 ICP-MS بدست آمد. وجود عناصر As ، Cu ، Hg و Pb در این نمونه ها تایید شد و مقادیر این عناصر هم بدست آمد. همبستگی خوبی بین نتایج برای همه نمونه های روغن نخل “رقیق شده” و “هضم شده” وجود دارد، که نشان می دهد نمونه ها می توانند برای آنالیز بدنبال رقت در یک حلال مناسب تهیه شوند.

عناصر موجود در روغن پالم در آنالیز دستگاه ICP-MS

آنالیز و تعیین مقدار عناصر موجود در روغن پالم با دستگاه ICP-MS agilent 7800

کاربردهای دیگر دستگاه ICP-MS

با توجه به کاربرد دستگاه ICP-MC 7800 کمپانی اجیلنت، اگر قصد خرید دستگاه را دارید، کارشناسان فنی و باتجربه شرکت ری نور آزما آماده ارائه خدمات مشاوره برای خرید به شما مشتریان عزیز می باشند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *