طیف سنجی

آنالیز محتوای عناصر سمی در خاک با دستگاه ICP-MS

آنالیز مقادیر عناصر سمی در خاک با دستگاه ICP-MS 9800 شیمادزو

خاک آلوده نه تنها منجر به آلودگی آب آشامیدنی تصفیه نشده از طریق نفوذ به آب رودخانه و آب باران می شود، بلکه هنگامی که کودکی در حال بازی بر روی زمین خاکی اتفاقی مقداری آز آن را در دهان خود می گذارد، بر سلامتی او تأثیر می گذارد. بنابراین ارزیابی سمیت خاک استفاده از یک روش تعریف شده ضروری می باشد. روش آزمایش شامل آزمایشات شستشو است که بر اساس این فرض در هنگام بلعیدن خاک، عناصر مضر موجود در خاک در بدن جذب می شوند. دستگاهی که برای تجزیه و تحلیل استفاده می شود برای اندازه گیری دقیق آن عناصر باید تا حدی از نظر دقت و حساسیت و تشخیص عناصر قوی باشد که بتواند این عناصر را در خاک تشخیص دهد. در اینجا، با استفاده از طیف سنج انتشار اتمی ICP سری Shimadzu ICPE-9800، تجزیه و تحلیل محتوای خاک را انجام دادیم. دستگاه طیف سنج اتمی سری ICPE-9800 شیمادزو با داشتن پلاسمای مینی مشعل و طیف سنج قادر به تجزیه و تحلیل همزمان تمام عناصر در تمام طول موج ها می باشد و می تواند برای انجام تجزیه و تحلیل با بازدهی بالا، کم هزینه با حساسیت بالا و دقت بالا استفاده شود.

خاک

خاک ترکیبی از مواد آلی، مواد معدنی، مایعات و گازهایی تشکیل شده است که در آن جانوران مختلف و ریشه گیاهان وجود داشته و زندگی می کنند که می شود گفت خاک برای جانداران حیات را به ارمغان می آورد. رشد گیاهان در خاک باعث تولید مواد غذایی برای جانداران میشود و خود گیاهان هم از آن بهره می برند. برای تشکیل خاک مرغوب سالها زمان زیاد است که باید از این سرمایه گرانبها بسیار مراقبت کرد.

تجزیه و تحلیل عناصر سمی موجود در خاک با دستگاه ICP-MS

تهیه نمونه برای آنالیز عناصر موجود در خاک با دستگاه ICP-MS

 برای تهیه نمونه، 6 گرم نمونه خاک همراه با 200 میلی لیتر محلول 1 مول در لیتر اسید کلریدریک شستشو داده شد و Yb (Ytterbium) و In (Indium) به عنوان عناصر استاندارد داخلی به ماده بدست آمده از شستشو اضافه شدند. این ترکیب با استفاده از غشای 0.45 میکرومتر فیلتر شد. ماده ای که بعد از فیلتر کردن بدست آمد، به عنوان نمونه آنالیز استفاده می شود. اسید نیتریک و اسید هیدروفلوئوریک به 0.2 گرم نمونه اضافه شد و هضم با استفاده از سیستم آماده سازی نمونه مایکروویو انجام شد. پس از انتقال محلول هضم به یک لیوان رزین فلوئور، مخلوط را تا نزدیک خشک شدن (حدود 200 درجه سانتیگراد) روی یک صفحه گرم گرم کرد. اسید نیتریک رقیق و اسید کلریدریک رقیق به محلول افزوده شد. نمونه تهیه شده با استفاده از دستگاه طیف سنج اتمی ICPE-9800 شرکت شیمادزو آنالیز شد.

نتایج آنالیز عناصر موجود در خاک با دستگاه ICP-MS

نمونه های خاک حاوی غلظت بالایی از عناصر موجود مانند Fe ،Al و Si و غیره هستند و بنابراین ممکن است منبع تداخل طیفی با توجه به عناصر کمیاب در ماتریس باشند. به عنوان مثال، همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود، طیف Fe با Cd در 214.438 نانومتر تداخل می کند. در دستگاه اسپکترومتر جذب اتمی ICPE-9800 با وجود دتکتور بسیار قوی و آینه اشمیت در این دستگاه، تصحیح بین عناصری که تداخل (همپوشانی) در آنها رخ می دهد را انجام می دهد. همچنین به دلیل وجود نرم افزار بسیار قوی و منحصر بفرد ICPE-9800، باعث تفکیک پیک عناصری که همپوشانی دارند می شود.

آنالیز و تعیین مقدار عناصر سمی موجود در خاک با ICP-MS

همپوشانی عناصر در طیف حاصل دستگاه طیف سنجی اتمی ICPE-9800

با توجه به کاربردهای ویژه و منحصر بفرد دستگاه طیف سنج نشر اتمی ICPE-9800 شرکت شیمادزو، اگر قصد خرید دستگاه را دارید همکاران فنی شرکت شما را در خدمات مشاوره خرید و خدمات پس از فروش و همچنین قطعات و لوازم جانبی شما مشتریان عزیز را یاری خواهند کرد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *